Logo kobr.nl
Foto: Kijk op Bodegraven-Reeuwijk | Elly

Evertshuis krijgt handen en ogen

Muurschildering van Marcus 'GOMAD' Debie

Bodegraven - 'Hé, wat gebeurt daar op de muur van het Evertshuis?' zal het gespreksonderwerp van deze week zijn. De muur van zes meter hoog wordt versierd met een prachtig kunstwerk voor het Street Art Festival op 25 en 26 mei. Urban artist Marcus Debie (45), artiestennaam GOMAD, ging dinsdag aan de slag. "Donderdag of vrijdag ben ik klaar. Het is wel een uitdaging dat de muur een hoek heeft, beide zijden zijn vier meter lang. Dan moeten het 'anamorphic' perspectief en de verhoudingen echt kloppen."

Wat er precies op de muur komt, is nog geheim. "Ik kan wel verklappen dat het ogen, handen en gezichten bevat," legt Debie uit. "Daar kan je veel expressie mee uitdrukken. Ik gebruik het veel in mijn werk. Ook heb ik er theaterelementen in verwerkt, een muurschildering moet passen bij het pand. Ik probeer me in te leven wat er allemaal gebeurt in dat gebouw." Marcus' stijl is te omschrijven als fotorealisme in combinatie met kubisme door de grafische vormen, kleurvlakken en lijnen. "De handen en ogen lijken net echt, maar ze smelten samen met de kubistische vormen. Het geheel krijgt dan een surrealistisch effect, ook wel post-neo-kubisme genaamd.'

What you see  is what you get

Marcus Debie werd benaderd door de gemeente en het Evertshuis om de muur te versieren. "Meestal maak ik eerst een concept op de computer wat ik daarna projecteer op de muur op ware grootte. Zo krijg ik, maar ook de klant, een goed beeld van hoe het er uit gaat zien. What you see is what you get." De urban artist vertelt enthousiast dat het concept gelijk werd goedgekeurd. "Ze vonden mijn stijl goed hij het Evertshuis passen. Misschien dat ik het nog wat aanpas, bijvoorbeeld door meer gelaagdheid of meer details toe te voegen." Daarvoor laat hij zich inspireren door de omgeving en neemt letterlijk regelmatig een afstandje. "Ik loop dan weg van de muur om te kijken of het perspectief klopt, of het goed voelt. Je staat zo dicht bij de muur te werken, het totaalbeeld moet ook
kloppen."

Inkleuren

Er zijn meerdere manieren om een muurschildering op de muur te krijgen, zoals uit de losse pols of het conceptontwerp projecteren op de muur. Marcus Debie werkt voor het Evertshuis vanuit een raster. "De conceptschets heb ik ingedeeld in hokjes, waarbij bijvoorbeeld 1 cm in de schets overeenkomt met 50 cm op de muur. Dan spuit ik de grote lijnen van de schildering en daarna is het een kwestie van inkleuren en details aanbrengen. Meestal begin ik bij het oog die ik helemaal uitwerk. Het is fijner als je gelijk eindresultaat ziet, voor mij en de mensen op straat. Dat geeft herkenbaarheid. En ze maken eerder een praatje met mij, eigenlijk krijg ik complimenten aan de lopende band," grapt de kunstenaar.

Graansilo

Urban artists maken niet alleen kunstwerken op gebouwen; de raarste objecten kunnen ze mooier maken. "Mijn meest bijzondere werk was toch wel op een graansilo. Het was een groot project met zes silo's, waarbij ik samen met een collega er eentje mocht aanpakken. De diverse stijlen naast elkaar leverden een heel mooi beeld op. En het is totaal anders; muren zijn landscape, een silo is juist verticaal. De graansilo was 20 meter hoog, dan zit je in zo'n bakkie van een hoogwerker te werken. Heerlijk, echt heel speciaal."

Marcus Debie is ook bezig in het klein; op canvasdoeken van 1 bij 1 meter. "Ik gebruik dan dezelfde stijl, dat is wel lastiger omdat de spuitbus eigenlijk te grof is voor fine art. De schilderijen staan bij exposities in kunstgaleries over de hele wereld. Het is een fijne afwisseling met muren beschilderen, als je met canvas werkt sta je altijd droog."

reageer als eerste
Meer berichten