Logo kobr.nl

Bestemming onbekend

door Elly de Knikker

Het is druk in het Reeuwijkse Plassengebied. Té druk vindt Matthijs Kortleven van ChristenUnie. Waarschijnlijk overdreef hij wel iets toen hij tijdens de raadsvergadering vertelde dat hij drie echalons Japanners in twee rijen van 40 personen in het Plassengebied tegenkwam. Het zou allemaal door Landal komen. Het voordeel is, vindt hij, dat we door de toeristenbelasting te verhogen er geld voor kunnen vangen.

Of je overdrijvingen nu wel of niet serieus neemt, het wordt tijd om eens naar feiten te kijken. Op basis van persoonlijke waarnemingen en een fikse dosis onderbuikgevoel wordt in diverse gremia maar wat gezegd. En er wordt gekeken naar wat er in andere gemeenten gebeurt. Anderen kopiëren hoeft op zich niet slecht te zijn, maar met een copycat-beleid loop je per definitie twee stappen achter. Neem het Street Art Festival, op zich een hartstikke goed idee. We kopiëren het in onze gemeente, maar we 'vergeten' vervolgens om het festival te gebruiken in de communicatie. Niemand die er aan denkt, want het festival vormt geen onderdeel van een visie, van een vooropgezet routeplan met een helder geformuleerde bestemming.

De gemeentelijke marketing-gps staat afgesteld op onderbuikgevoel en dat maakt de bestemming erg twijfelachtig. Stichting Promotie Bodegraven-Reeuwijk krijgt jaarlijks 25 duizend euro om te besteden aan promotie van onze gemeente. Een veel te hoog bedrag als er door niemand doelen worden gesteld. Die 25 duizend is echter veel te weinig als je daadwerkelijk aan marketing wilt doen. Compleet met het formuleren van doelstellingen en te verwachten bij-effecten, het uitvoeren van nulmetingen en evaluaties.

Reageer als eerste
Meer berichten