Afbeelding
Foto: Stefanie Peters

Nieuwe route en dienstregeling Buurtbus Reeuwijk

Algemeen

Reeuwijk - Met ingang van afgelopen maandag rijdt de Buurtbus Reeuwijk een andere route en is de dienstregeling gewijzigd. De Buurtbus rijdt niet meer door het plassengebied en door Tempel. Jaap Flipse, bestuurslid Vereniging Buurtbus Reeuwijk: "Dat besluit is niet over één nacht ijs genomen. We hebben overleg gehad met de dorpsraden, de gemeente en met Arriva. De nieuwe route was best nog wel even puzzelen, maar we hebben nu een route die de bereikbaarheid van Reeuwijk-Dorp en de wijk Achterwillens in Gouda sterk verbetert."

Waarom is gekozen om de route en de dienstregeling aan te passen? Voorzitter Lieuwe Boonstra: "De afgelopen jaren is gebleken dat we in het plassengebied nauwelijks of geen passagiers hadden. Dat gold ook voor Reeuwijk-Tempel. Dan kun je daar wel blijven rijden, maar het moet wel zinvol zijn. Sommige chauffeurs vinden het ook jammer omdat het mooie gebieden zijn om te rijden, maar aan de andere kant willen we ook passagiers hebben. En rijden zonder passagiers doe je niet."

Een dienstregeling en route veranderen, kan niet zomaar. Over de plannen heeft de vereniging overleg gehad met de dorpsraden. Lieuwe: "De dorpsraden begrijpen onze keuze. Reeuwijk-Dorp vond het wel jammer dat Tempel niet meer werd aangedaan, maar Tempel heeft een goed 'nabuursysteem', ze helpen elkaar met mensen die ergens naar toe moeten."

Nieuwe haltes

Tempel en het plassengebied blijven echter nog wel enigszins bereikbaar voor reizigers. Er is een aantal nieuwe haltes geplaatst, bijvoorbeeld op de hoek Kerkweg/Oud Reeuwijkseweg, op korte afstand van de bebouwde kom en algemene begraafplaats in Tempel en op de hoek Treebord/'s-Gravenbroekseweg. Daar heeft de vereniging bewust om gevraagd. Jaap: "We hebben nagedacht om op strategische plekken bij Tempel en Sluipwijk een halte te plaatsen." Door de wijziging geeft de Buurtbus ook invulling aan de wens van vele mensen in Reeuwijk-Dorp om de verbinding met Gouda (station) te verbeteren. De Buurtbus gaat bijvoorbeeld vaker naar Gouda rijden. Eerst reed de bus eens per twee uur, dat wordt nu elk uur. "We hebben al mensen in de bus gesproken die er heel blij mee zijn," aldus Jaap: "En, in het belang van Gouda, wordt de wijk Achterwillens ook elk uur aangedaan. Daar is de nieuwe halte 'Waarsmanslag' gemaakt, op loopafstand van de Platteweg in Reeuwijk. We hebben maar één bus en 40 vrijwillige chauffeurs; we kunnen gewoon niet veel meer doen." Lieuwe haakt in: "Als je kijkt naar onze drie belangrijkste haltes, zijn dat Driewegplein (Achterwillens), het station in Gouda en Reeuwijk-Dorp. Dat zijn precies de plaatsen waar we vaker gaan rijden. Overigens is het ook nog zo dat, in tegenstelling tot de grote bus, de Buurtbus op alle plekken mag stoppen wanneer het veilig is natuurlijk en verkeerstechnisch kan. Dus als iemand daar staat en die steekt zijn hand op, dan nemen we de persoon mee."

Toename passagiers verwacht

Zelfs een toename van 20% aan passagiers wordt door de wijzigingen verwacht, zegt Arriva (de Buurtbus valt onder de verantwoordelijkheid van de busmaatschappij). Lieuwe: "Het afgelopen jaar zijn er zo'n 1000 reizigers bijgekomen. We zitten nu bijna op 7.000 reizigers per jaar. Met de verwachte 20% toename in passagiers zitten we aan onze capaciteit." Jaap vult aan: "Vroeger was de Buurtbus vooral een belangrijk vervoermiddel voor ouderen, maar tegenwoordig rijden er ook studenten mee. Op reisplanner 9292.nl zijn we gewoon opgenomen."

De plannen van de Buurtbus hebben nadelen maar ook duidelijke voordelen. Zo kijken Lieuwe en Jaap, en de meeste andere chauffeurs van de Buurtbus, er tegenaan. Overigens kan de Buurtbus altijd nieuwe chauffeurs gebruiken.

www.buurtbusreeuwijk.nl

Tekst: Stefanie Peters

Beeld: Stefanie Peters en Buurtbus Reeuwijk

Afbeelding

Advertentie

Categorieën