Huisarts Hans van den Brule zwaait af
AlgemeenBodegraven - Na 35 jaar met veel plezier het vak van huisarts te hebben uitgeoefend, neemt Hans van den Brule afscheid van zijn praktijk in het Zorgstation. Dokter Van den Brule gaat met pensioen: "35 Jaar dezelfde baan is lang, maar vliegt toch zo voorbij, ons vak is namelijk nooit saai." De tijd om weer een boek te lezen, te reizen en zien wat er verder zoal op hun pad komt, is voor hem en zijn echtgenote aangebroken. Want zoals hij zelf aangeeft: "Gezondheid is niet vanzelfsprekend, dus een goede reden om tijdig te stoppen."
Op het Zorgstation ontmoeten we de vertrekkende en 'nieuwe' huisartsen Hans Van den Brule en Tan Nguyen. Samen blikken we terug op die afgelopen 35 jaar. Waarbij de groene kaart waar de huisarts per patiënt aantekeningen opschreef, plaatsmaakte voor digitale patiëntendossiers. De vaste telefoon werd opgevolgd door de mobiele. De dokter een persoon werd waar niet meer vanzelfsprekend tegenop werd gekeken. Dokter Van den Brule heeft het allemaal voorbij zien komen en mede aan de oprichting van de HAP gestaan. Vooruitgang die niet alleen de medische zorg, maar ook de overvolle werkweek van huisartsen ten goede is gekomen.
Ervaring
Van den Brule: "Na mijn studie medicijnen moest ik in dienst. Ik leerde er de wereld van de anesthesie. Aansluitend heb ik de toen eenjarige studie tot huisarts gevolgd. Vervolgens werd ik assistent interne geneeskunde in een ziekenhuis. Op die manier had ik toch een driejarige opleiding achter de rug toen ik in 1984 met mijn praktijk in Bodegraven begon. Aan de Vrije Nesse was fysiotherapeut Jos Beijerbergen gevestigd. Via zijn praktijk kwam je in de garageboxen erachter, waar ik praktijk hield. Ik ben begonnen met nul patiënten. Daar kun je geen huur van betalen en ook je studieschuld niet mee aflossen. De Bodegraafse huisartsen Bruins en Bastiaanse hadden het juist erg druk, zo ben ik bij elk van hen, één dag in de week, in de praktijk gekomen. En gedurende vijf jaar was ik arts op het consultatiebureau."
Beemdgras
''Het aantal patiënten groeide gestaag en zo zijn we naar een woning aan de Beemdgras verhuisd. Praktijk aan huis. Inmiddels was er al wat veranderd in de werktijden van een huisarts. Was je voorheen nog 24/7 beschikbaar, toen namen we voor elkaar waar tijdens de avonddiensten. 's Nachts was je wel bereikbaar voor je eigen patiënten. Overdag patiënten zien en visites rijden en 's nachts de spoedgevallen. Tot we er op leegliepen."
Gratis zorg
Vanaf 1995 kwam de programmatische preventie. De computerprogramma's waren in staat om patiënten te selecteren die in aanmerking kwamen voor de griepprik en het uitstrijkje. Ook de mentaliteit van patiënten veranderde. ''De drempel om hulp te vragen ligt voor sommigen te laag. Gratis zorg die veel geld kost. In landen om ons heen zie je al dat dit systeem niet kan voortduren. Wat je principieel niet wil, is zorg ontnemen. Doktersassistenten en de triagisten bij de HAP zijn geschoold om op verantwoorde wijze de keuze te maken of een patiënt wel of niet door de huisarts gezien moet worden. Zij kanaliseren naar urgentie. Zo blijft de huisarts continue bereikbaar voor de echte hulpvragen.''
Basisartsen opleiden tot huisarts
Andere inzichten en nieuwe ontwikkelingen; huisartsen worden continu bijgeschoold. ''Daarnaast ben ik vanaf 1996 huisartsopleider geworden. Eén jaar lang trek je op met een huisarts in opleiding. Je kunt een ander niet beoordelen als je jezelf niet kunt beoordelen. Het gaf meer diepgang aan het uitoefenen van mijn vak. Ervaringen en kennis delen. In totaal mocht ik 24 basisartsen opleiden tot huisarts.''
HAP
''Met drie collega-huisartsen uit de omgeving hebben we de huisartsenpost in Gouda opgezet. Het had heel wat voeten in de aarde. Het moest één systeem worden waar meerdere praktijken (en dus meerdere werksystemen) uit Gouda en omgeving onder vielen.''
Internet en broodje aap
De dikke medische naslagwerken van weleer zijn nu allemaal terug te vinden op internet. ''De computer bevat de data, maar de kennis zit uiteraard nog altijd in je hoofd. Als je googelt op keelpijn kom je al snel bij keelkanker uit. Iedereen kan tenslotte alles op internet zetten en het gaat er nooit meer af. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) zet standaarden op internet naar het op dat moment best wetenschappelijke bewijs. Daar halen huisartsen de meest recente kennis vandaan. Een afgeleide hiervan is thuisarts.nl of de app moet ik naar de dokter. Zo kunnen patiënten zelf op hun zorgvragen een wetenschappelijk verantwoord antwoord krijgen. Zo blijven de broodjes aap verhalen daar waar ze horen; in het land der fabeltjes."
Tan Nguyen
De patiënten van Het Zorgstation zijn middels een brief ingelicht over huisarts Nguyen die vanaf januari aangesloten is bij de praktijk. Dokter Nguyen heeft Vietnamese ouders; zijn achternaam spreek je uit als Noe-jen. Een gedreven arts met een brede interesse. De brief vermeldt beknopt zijn verdienstelijke curriculum; daarom houden we het hier bij de menselijke kant van de huisarts. Nguyen: "Ik ben een mensenmens. De reden dat ik mij uiteindelijk tot huisarts gespecialiseerd heb, is mijn brede interesse. Ik zag mij niet mijn hele leven bezighouden met alleen het kniegewricht, waar mijn promotieonderzoek op gericht was. Preventie staat bij mij op nummer één. Voorkomen is beter dan genezen. De oorzaak van de zorgvraag; de vraag achter de vraag helder krijgen. Dan kan ik samen met de patiënt van de verschillende oplossingen de juiste kiezen."
Afscheid
Donderdag 27 juni is er een afscheidsreceptie voor dokter Van den Brule van 16.00 tot 19.00 uur in het Evertshuis. iedereen die de dokter nog eenmaal de hand wil schudden, is van harte welkom.
Tekst en beeld: Marlien van Leeuwen