Afbeelding

Return to retro

Column Een eigen kijk op

Filterkoffie maken. Ja echt, dat was twee jaar geleden mijn vuurdoop toen ik bij Graficelly kwam werken. Zo'n ouderwets koffiezetapparaat met een filter en gemalen koffiebonen. Geen fancy Nespresso-cups of bonenmachine. Eén probleem: ik had dat nog nooit gedaan en was overgeleverd aan mijn 'meer ervaren' collega's. Met een korte uitleg had ik het al snel onder de knie, gelukkig.

Deze manier van koffiezetten leek mij op het eerste oog wat prehistorisch, maar de filterkoffie smaakt snel vertrouwd en doet ook nog aan mijn jeugd denken, waarin ik mijn ouders meermaals per dag al tellend de koffie zag zetten. Zo verkeerd is dat nog niet, een beetje retro.

Ook mijn leeftijdsgenoten, ergens tussen de 20 en de 30 jaar, zijn weer helemaal van spullen uit vervlogen tijden. Volgens recent Brits onderzoek is print namelijk weer helemaal terug. En vooral onder jongeren! Naast streamen, Snapchat en online willen jongeren weer echte boeken, folders, flyers, kranten en magazines. Het is minder vluchtig, leest fijner en je onthoudt het beter.

Bij Graficelly zijn we print in de hoogtijdagen van online absoluut niet uit het oog verloren. We zijn voor onze klanten gewoon doorgegaan met het maken van prachtige relatiemagazines, personeelsbladen, fiets- en wandelrouteboekjes en maken in eigen beheer weer de recreatiekrant van Bodegraven-Reeuwijk. Vormgeving, fotografie en tekst vormen in print een prettig geheel. En dat leidt steeds weer tot goede reacties. Lezers nemen er de tijd voor en gaan er ouderwets lekker voor zitten. Met een kopje filterkoffie.

Fijn hè, een krant in je hand?

Mitch Huisman

Advertentie

Categorieën