Belangengroepen van inwoners en bedrijven trekken gezamenlijk op in hun strijd tegen de plannen om verkeer van de N207 te verleggen naar nieuwe tracés
Belangengroepen van inwoners en bedrijven trekken gezamenlijk op in hun strijd tegen de plannen om verkeer van de N207 te verleggen naar nieuwe tracés

Bewoners Reeuwijk uiten zorgen over plan rondweg

Human Interest

Reeuwijk - Waddinxveen - Tijdens een informatieve themabijeenkomst van de gemeenteraad van Waddinxveen is onder andere gekeken naar een effectief maatregelenpakket dat een oplossing biedt voor verkeersknelpunten. Daarbij kwamen zaken als een nieuwe Oostelijke randweg om het verkeer op de N207 te ontlasten en de drukte op de Brugweg aan de orde. Naar verwachting wordt tegen het zomerreces van 2020 het concept maatregelenpakket aan de raad van Waddinxveen voorgelegd.

Het BAG, het samenwerkingsverband tussen de provincie, gemeenten en het Hoogheemraadschap heeft bijvoorbeeld plannen ontvouwd om andere routes voor het verkeer op de N207 te verkennen. Een deel van die routes raakt direct aan de inwoners van Reeuwijk, met name die aan de Middelburgseweg, Reeuwijk-Dorp en Reeuwijk-Tempel. Tijdens de vergadering werd bevestigd dat opmerkelijk genoeg de bewoners van de Middelburgseweg aanvankelijk niet als stakeholder 'op het vizier stonden'. Datzelfde gold voor het Dorpsteam Reeuwijk-Dorp, Tempel en buitengebied en de ondernemers verenigd in de VORT en OPBR. Inmiddels zijn deze stakeholders wel in het vervolg van het planproces betrokken. De bewoners uit Reeuwijk-Tempel bekijken inmiddels of ze zich moeten verenigen in een bewonerscomité om ook te mogen meepraten over de plannen.

Geen 80 km weg

Mark Rotteveel sprak tijdens de themaraad in namens de Reeuwijkse bewoners over de gevolgen van de plannen voor bewoners en natuur van de Middelburgseweg. Daarbij wees hij onder meer op de ecologische waarde van het gebied en het dramatische effect van een tweebaans N-weg (inclusief ontsluitende wegen) op de Middelburgseweg. Realisatie van een dergelijke weg over het tracé van de Middelburgseweg is niet mogelijk zonder een deel van de huizen af te breken en/of Reeuwijk-Dorp af te sluiten van Boskoop. De plannen waarmee de bewoners werden geconfronteerd, hebben tot veel onrust en emotie geleid. Het bewonerscollectief is van mening dat de economische belangen (vergroten scheepvaartvolume over/verbreding van de Gouwe) niet mogen prevaleren boven de belangen van de bewoners/natuur die exceptioneel worden geschonden. Namens het collectief is er de wens om de maatregelen W15/19 (Oostelijke randweg) direct af te voeren en de Middelburgseweg niet 'op te waarderen' naar een 80 km weg, maar (juist) af te waarderen naar een fietspad of 30 km weg.

Hester Faber sprak in het verlengde van het betoog van Mark haar verbazing uit over het feit dat de belangen van de bewoners in Reeuwijk-Dorp, de Middelburgseweg en Brugweg ogenschijnlijk geen gewicht in de schaal hebben gelegd. Dit onder verwijzing naar de actieve rol die de gemeente Waddinxveen heeft genomen t.a.v. het 'rood doorkruizen' van een tracé door het Gouwe Bos. Door dit te doen heeft de gemeente oplossingen van beschreven problemen ogenschijnlijk eenzijdig verlegd naar de buurgemeente Bodegraven-Reeuwijk. Daarnaast vraagt Hester zich namens het comité af in hoeverre, gezien het effect voor het dorp en genoemde wegen, de economische belangen (scheepvaart i.c.m. verbreding Gouwe) zo zwaar mogen wegen.

Autoluw

Ook de Brugweg kwam uitgebreid ter sprake, mede als gevolg van een recent dodelijk ongeluk, waarbij een 76-jarige bewoner van Waddinxveen kwam te overlijden. De verkeerssituatie is voor aanwonenden al langere tijd punt van zorg. Met de gemeente Waddinxveen wordt hierover al veel langer dialoog gevoerd. Hierbij was de intentie om de weg 'autoluw te maken'. Constatering is echter dat de verkeersintensiteit (alleen) maar verder is toegenomen. Dit heeft al vaker tot ongelukken met veelal fietsers geleid. De realisatie van een Oostelijke randweg zou alleen maar tot meer verkeersdruk en gevaarlijke situaties leiden, zo verwoordde Joop Coenen.

De raadsleden stelden de nodige vragen over de plannen en situaties aan de insprekers en aan Sacha van Altena, die namens de provincie optreedt als programmamanager voor Beter Bereikbaar Gouwe. Komende periode worden er vervolgsessies gepland. Samen met de BAG worden de maatregelen verder uitgewerkt en in onderlinge samenhang beoordeeld. Het bewonerscollectief Middelburgseweg blijft de planvorming nauwlettend volgen.

Tekst: Paul Engels

Belangengroepen trekken samen op

Reeuwijk - Vorige week hebben verschillende belangengroepen van inwoners en bedrijven over de Oostelijke randweg en verkeersplannen voor Beter Bereikbaar Gouwe vergaderd teneinde met een gezamenlijk standpunt naar de diverse instanties te komen. Zij zien niets in de plannen om verkeer van de N207 te verleggen naar andere tracés, waarbij huidige smalle en landelijke wegen worden verbreed. "Wij wensen geen provinciale rondweg oost zoals beschreven in W15 en W19 vanwege het ernstig schaden van de belangen van de vele bewoners en van de unieke natuur met de prachtige vergezichten. Het zoute kwelwater van de diepgelegen polders zorgt voor een werkelijk uniek vogel- en weideleven. Daarnaast lijkt het ook vanwege de gesteldheid van de grond (laagveen) een onhaalbare zaak." De belangenvereniging komen met een aantal suggesties die de verkeersproblematiek kunnen verlichten, zoals de Bodegravenboog, een parallelstructuur langs de A12 vanaf Woerden tot Zoetermeer, een tweede oeververbinding in Boskoop, directe verbinding vanaf de N11 naar het ITC terrein/Verlengde Bentwoudlaan en een oplossing voor het Brugweg-knelpunt door een significante vermindering van de verkeersintensiteit op deze weg. De verzamelde belangengroepen zijn: Dorpsteam Reeuwijk-Dorp Tempel en buitengebied, Bewonerscollectief Middelburgseweg, Bewonerscomité Brugweg, Belangengroep Bewoners Boskoop Oost, Belangengroep Bedrijven Boskoop, Raad voor Handel, Industrie en Dienstverlening, Verenigde Ondernemers Reeuwijk-Dorp en Tempel en Ondernemers Platform Bodegraven-Reeuwijk.

Advertentie

Categorieën