Commissie stemt in met vergunning-parkeren Groote Wetering en Rijnhoek

Politiek

Bodegraven - In navolging van het bedrijventerrein Broekvelden waar het vergunning-parkeren voor personenauto's en vrachtauto's al in 2016 is ingevoerd, zal dit systeem in het komend jaar ook van kracht worden op de bedrijventerreinen Groote Wetering en Rijnhoek. Een raadsvoorstel daarvoor kreeg vorige week instemming van de leden van de commissie Ruimte, zodat het naar verwachting vanavond in de raad geen problemen meer zal opleveren omdat het als hamerstuk wordt behandeld.

Het nieuwe parkeerbeleid is tot stand gekomen na overleg met de betrokken ondernemers en hun belangenorganisaties. Het nieuwe beleid is erop gericht het parkeren op de bedrijventerreinen ordentelijk te regelen voor zowel personenauto's als vrachtwagens, waarbij uitgangspunt is dat het parkeren door de ondernemingen zoveel mogelijk op eigen terrein mogelijk wordt gemaakt. Voor het parkeren op de openbare weg worden vergunningen uitgegeven. De opbrengsten daarvan worden gestort in de bestemmingsreserve Bedrijventerreinen, na aftrek van de gemaakte kosten en de noodzakelijke herinrichting van de parkeerplaatsen, die naar verwachting 320.000 euro zal gaan kosten.

Waterbedeffect

Nu leidt het invoeren van een vergunningsbeleid altijd tot discussie. Dat bleek ook wel tijdens deze vergadering. De meeste vrees uitten de commissieleden over het risico dat het nieuwe beleid tot een 'waterbedeffect' zal leiden. Daarmee wordt bedoeld dat chauffeurs die niet over een vergunning beschikken zullen gaan parkeren in de naastliggende woonwijken en op de parkeerterreinen bij de sportverenigingen en Siloah. Wethouder Inge Nieuwenhuizen was daar, mede gezien de flinke loopafstanden, niet zo bang voor. Zij beloofde wel de vinger aan de pols te houden en zo nodig te komen met aanvullende maatregelen. Zorgen waren er ook over de handhaving, maar volgens de wethouder zullen de BOA's en de politie op de naleving van de regelgeving gaan controleren. Op de vraag of boetes in de gemeentekas zullen vloeien, kon zij nog geen antwoord geven.

Dat handhaving niet altijd gemakkelijk zal liggen, bleek wel uit het feit dat de commissieleden met allerlei voorbeelden kwamen die het controleren er niet gemakkelijker op maken, zoals het gedurende enkele uren parkeren in de nachtelijke uren door (buitenlandse) chauffeurs of het enkele dagen per maand vrachtwagens parkeren van bedrijven die niet in de gemeente gevestigd zijn, maar waarvan de chauffeur wel in Bodegraven woont. De mogelijkheid om dagkaarten aan te schaffen zou overigens in een aantal gevallen wel een oplossing kunnen bieden; deze mogelijkheid wordt nog onderzocht.

Openbaar vervoer

De parkeerdruk op de bedrijventerreinen door personenauto's zou volgens een aantal commissieleden ook beperkt kunnen worden als de mogelijkheden voor openbaar vervoer verbeterd kunnen worden. Zij werden op hun wenken bediend, want de wethouder wist te melden dat in januari de OV-fietsen vanaf het station beschikbaar zullen zijn. Met de ondernemersorganisaties wordt verder gesproken over alternatieve vervoermiddelen die de werkgevers kunnen bieden.

Tekst: Bert Verver

Advertentie

Categorieën