Afbeelding

Gebundelde krachten blijken een succesformule voor PuntKomma

Zakelijk

Bodegraven - Klaas Jan en Renske van Dam zijn als ondernemers al jaren een begrip in de omgeving. Eerst hadden zij beiden een eigen winkel, Renske in Bodegraven en Klaas Jan in Gouda. Vijf jaar geleden besloten zij hun krachten te bundelen en richtten zij zich volledig op PuntKomma in Bodegraven. En met succes, want zij zijn nu genomineerd voor de ondernemersprijs Midden-Holland 2020.

Renske en Klaas Jan waren beiden erg verrast met de nominatie. Klaas Jan: "Het overviel ons echt, want we wisten niet dat wij voorgedragen waren." PuntKomma is genomineerd in de categorie Detailhandel en Horeca. De andere genomineerden zijn Kempkes Optiek en Kamphuisen Siroopwafelfabriek, beide uit Gouda. Renske: "Maar wat een erkenning. Alleen de nominatie geeft ons al een fantastisch gevoel." Inmiddels hebben de ondernemers een pitch gehouden voor de jury en is de jury ook op bezoek geweest bij PuntKomma.

Durven

PuntKomma is gevestigd in het pand waar De Egel Mode, de winkel van Renske, zat. Na een intensieve verbouwing openden ze de winkel onder de naam PuntKomma in de Prins Hendrikstraat op 3 maart 2016. Door deze verbouwing is het winkeloppervlakte vergroot naar bijna 400 m2. In de winkel bieden ze vooral merken uit het midden en hogere segment aan, zoals Marc Aurel, Gant, Taifun, Cambio, Mason's, Mos Mosh, Jc Sophie en Dante6. Maar ook het Spaanse Sita Murt en het Italiaanse Alpha Studio. "Je moet bepaalde keuzes durven maken. Er niet alleen over nadenken, maar het ook doen", vertelt Klaas Jan. "Deze keuzes maken wij als ondernemers en gaan er dan ook voor."

Gezamenlijk zijn Renske en Klaas Jan al ruim 50 jaar werkzaam in deze branche. PuntKomma is niet de eerste winkel die ze in de markt zetten. En dat is te merken, want in deze korte tijd is PuntKomma een begrip geworden in Bodegraven. "Wij zijn ondernemers in hart en nieren, dus een winkel in de markt zetten is ons op het lijf geschreven", aldus Klaas Jan. "Wel was het voor ons even wennen dat we van beiden een winkel naar een echt bedrijf zijn gegaan. Er komt zoveel meer bij kijken." Wat ze vroeger nog niet deden, maar waar dit winkelpand zich uitstekend voor leent, is het organiseren van modeshows. Renske: "Dit kost veel tijd, maar we laten onze klanten graag zien wat er mogelijk is. Wij hebben hier veel plezier in en onze klanten ook."

Persoonlijke aandacht

Renske: "Over plezier gesproken. We vinden allebei dit werk het allerleukst. Als wij het niet leuk vinden, hoe moeten we dit anders overbrengen? We vinden het geweldig om iedere dag weer op de fiets te stappen en de winkel te openen." Klaas Jan vult haar aan: "En dat geldt niet alleen voor ons, wij hebben ook vier geweldige dames werken bij ons in de winkel. Zij verdienen ook écht de aandacht." Deze dames werken al enige tijd bij PuntKomma en hebben allemaal hun eigen klantenkring opgebouwd. "Daar zijn we echt heel blij mee." Sommige klanten passen nu eenmaal beter bij het advies van de ene verkoper dan van een ander. "Als een klant mij om advies vraagt, pak ik bijvoorbeeld merk A. Terwijl iemand anders merk B pakt. Dat blijft persoonlijk." Daarnaast is extra persoonlijke aandacht voor PuntKomma erg belangrijk. Renske: "Ik help graag waar nodig. Als dit betekent dat ik even op mijn knietjes moet om een mevrouw te helpen een broek te passen, dan doe ik dat."

Buiten de gevestigde orde

Alles in en om de winkel is volledig bedacht door de ondernemers. Dit doen zij op gevoel en hun intuïtie. "De winkel weerspiegelt onze persoonlijkheden en wij zijn de winkel." De winkel omschrijven Renske en Klaas Jan als "buiten de gevestigde orde". Beiden zijn van mening dat er al voldoende winkels zijn die ingaan op de behoefte van de massa. Zij willen hier net buiten stappen. "Veel kleding die je bij ons vindt, vind je vaak niet bij andere winkels in de omgeving."

Inkopers van een modezaak zien de modetrends al van ver van tevoren aankomen. Vaak weten zij dit al een half jaar van tevoren bij het inkopen. "Eerst zien we het op een beurs of in het buitenland, daarna bij onze merken tijdens de inkoop. En als het dan in onze winkel komt, is het voor ons niet nieuw meer, maar voor onze klanten wel", aldus Renske. In de collectie zoeken ze een combinatie van eigentijdse mode en functionaliteit. "We hebben vaak een aantal klanten in ons hoofd, zo heeft de ene klant bijvoorbeeld een klassieke stijl en de andere klant meer lef. Dit werkt erg fijn bij het inkopen. Zo koppelen we het direct terug naar onze klantenkring." Renske lacht: "Maar als deze klanten alles zouden kopen wat wij voor ze in gedachten hebben bij het inkopen, hebben ze wel zes kasten nodig om alles in kwijt te kunnen."

Wat ook anders is bij PuntKomma dan in andere winkels is dat er een volledige counter staat waar klanten kunnen genieten van een kopje koffie en wat lekkers. Bijvoorbeeld wanneer zij wachten op een partner, vriend of vriendin, of gewoon voor de gezelligheid. PuntKomma is dus meer dan 'alleen maar' een winkel. Renske: "Ik denk dat we ook een sociale functie hebben. Mensen komen vaak even bijpraten. Ik vind het ook belangrijk dat ik de volgende keer ook even vraag naar wat ze eerder hebben verteld. Pas hadden we bijvoorbeeld een vrouw in de winkel van wie haar moeder was gevallen met de fiets. Als ik haar weer zie, vraag ik even naar haar moeder. Ik merk ook dat dit soort contact erg gewaardeerd wordt door onze klanten."

Anticiperen

Werkbesprekingen en brainstormsessies houden Klaas Jan en Renske bij de open haard of in de auto. "We hebben het samen veel over de winkel en zijn er ook vaak. We slapen en koken er nog net niet", lacht Renske. Het fijne aan een eigen onderneming vindt Renske vooral dat je als zelfstandig ondernemer nergens aan vast zit. "Als stand-alone bedrijf ben je heel flexibel. Met een franchise zit je vaak vast aan bepaalde merken, look of winkelindeling. Wij kunnen doen wat we willen. Als we bijvoorbeeld de collectie willen veranderen, kan dat. Dat hoeven we niet te overleggen met een hoofdkantoor." Dit maakt het voor hen ook makkelijker om te anticiperen op de omgeving.

Over de toekomst zijn beide ondernemers duidelijk. Doorgaan zoals nu. "We weten niet wat de toekomst gaat brengen, maar we blijven anticiperen op onze omgeving." Daarnaast willen ze de inspiratie die ze opdoen blijven vertalen naar hun eigen winkel.

Het team van PuntKomma kijkt met veel spanning uit naar de uitslag en feestelijke uitreiking van de ondernemersprijs op maandag 20 januari 2020 in de Goudse Schouwburg.

Tekst: Sabrina Broer

Afbeelding
Afbeelding

Advertentie

Categorieën