Klaas Jan en Renske van Dam PuntKomma
Klaas Jan en Renske van Dam PuntKomma Foto: Stefanie Peters

Natuurlijk PuntKomma

Zakelijk

De lifestylewinkel PuntKomma van Klaas Jan en Renske van Dam wordt duurzamer. Er komen meer duurzame kledingstukken en de winkel ademt voortaan duurzaamheid in al zijn naden.

Klaas Jan: “We leven in andere tijden, een andere wereld. ‘Sustainability’, oftewel duurzaamheid, is een steeds belangrijker onderwerp geworden. We worden met ‘groen’ om onze oren geslagen, op een positieve manier. We denken bijvoorbeeld wereldwijd na over het probleem van de plasticsoep in de oceaan. Ook voor onze klanten is het een belangrijk onderwerp. Het complete vraagstuk van duurzaamheid gaan we met onze winkel natuurlijk niet oplossen, maar we kunnen wel laten zien dat we er serieus mee bezig zijn.”

Ontwikkelingen modebranche

In de modebranche is al langer aandacht voor duurzaamheid. Modemerken zijn er op verschillende manieren mee bezig. Er is meer informatie beschikbaar over het productieproces en de materialen waar het kledingstuk van gemaakt is. Toch blijft duurzaamheid in de modebranche ook een grijs gebied. Klaas Jan: “Er vinden allerlei innovaties plaats, bijvoorbeeld bij de materiaalkeuze. Synthetische stoffen worden toegevoegd aan natuurlijke vezels. Daardoor krijgt de kleding een langere levensduur, is het supersterk, het verhoogt het draagcomfort en je hoeft kledingstukken niet meer te strijken. Het is wassen, ophangen en weer aan doen. Tegenwoordig zijn sommige polyesters groener dan menig katoentje. Aan de andere kant krijgen we nog wel blouses per stuk in plastic aangeleverd. Al is dat tegenwoordig wel gerecycled plastic."

Niet heiliger dan de paus

We dragen allemaal ons steentje bij: afval scheiden, elektrisch rijden en ‘vegan’ leer ('leer' zonder dierenhuiden) kopen. Anderzijds vliegen we van de ene kant van de wereld naar de andere kant en ligt de natuur nog vol met plastic afval. Dat realiseert Klaas Jan zich ook. “We zijn niet heiliger dan de paus. We willen de mensen laten zien dat we er mee bezig zijn en de discussie met hen aangaan over duurzaamheid. Maar ook wij kunnen niet helemaal om tot de laatste draad. Niet alle producten die we verkopen zijn allemaal even duurzaam. We kunnen wel bewuster met onze planeet omgaan. Het is noodzakelijk dat we eraan denken, maar groen kost poen. Ben je bereid om daarin mee te gaan? Wij verkopen schoenen met gerecyclede zolen. Die zijn een tientje duurder. Maakt onze klant dat iets uit? Wij denken van niet. Het is heel makkelijk om te kiezen voor andere meer duurzame producten met dezelfde pasvorm.”

There is no planet B

Begin maart gaat PuntKomma het ‘natuurlijke’ op allerlei manieren uitdragen. De titel van de nieuwsbrief luidt ‘Because there is no planet B’ en dat geeft wel aan dat Klaas Jan en Renske serieus met duurzaamheid aan de slag gaan. Zelfs de winkel heeft begin maart een grote ‘groene’ schoonmaakbeurt en een nieuw logo gekregen. Ook zijn er plannen om in de loop van het seizoen op andere manieren aan duurzaamheid aandacht te schenken. Aandacht voor duurzaamheid is dus niet een eenmalige actie, maar gaat echt op allerlei manieren uitgedragen worden door Klaas Jan en Renske. Renske: “Hoe meer we ons als team erin verdiepen, hoe interessanter het onderwerp wordt en hoe enthousiaster we erover worden!”

Groene planten PuntKomma
Nieuwe logo PuntKomma

Advertentie

Categorieën