Afbeelding

'Lieverds, we missen jullie'

Human Interest

REEUWIJK - Inmiddels zitten we middenin de derde week waarin de scholen  gesloten zijn. De leraren werken harder dan ooit om de kinderen de juiste lessen  te geven en zichtbaar te blijven voor de kinderen. Ron de Bruijn, directeur van  De Venen in Reeuwijk, vertelt hierover. "Er ontstond een situatie die uniek was  in het naoorlogse tijdperk."

"Toen de minister-president op 15 maart bekend maakte dat de scholen tot 6 april zouden sluiten, ontstond er een unieke situatie," vertelt Ron de Bruijn. "Sinds 1945 is het nog nooit voorgekomen dat scholen voor een langere tijd, anders dan in de vakanties, de deuren moesten sluiten." Enkel de kinderen van ouders die werkzaam waren in cruciale beroepen mochten hun kinderen naar school sturen. Dit zorgde ervoor dat er op De Venen op 16 maart slechts zes leerlingen naar school kwamen. De rest van de kinderen, zo beloofde de minister-president, zouden thuisonderwijs krijgen.

Met dit gegeven schakelden alle scholen in Nederland enorm snel. Zo ook het team van De Venen. Zij kwamen op 16 maart om 8.00 uur op school en hebben toen drie taken gesteld. Ron: "Een groep collega’s zorgde voor een opvangrooster van de leerlingen die naar school kwamen en verzorgde de feitelijke opvang. Een andere groep verdiepte zich in de content van de aan te bieden lessen. Een derde groep ging aan de slag met de ICT-mogelijkheden. Ik vond het bijzonder om te zien hoe snel we het hebben opgezet."

Lessen op afstand

Vanaf 17 maart gingen vervolgens daadwerkelijk de lessen op afstand van start. Voor de kleuters is er een Yurls-pagina ontwikkeld. Op deze pagina staan allerhande spelletjes, liedjes en verhaaltjes die ouders kunnen gebruiken. Tevens hebben de leerkrachten filmpjes gemaakt waarin zij kinderen liedjes aanleren, knutselactiviteiten met de leerlingen doen en voorbeelden geven van spelletjes. Ook hebben de kleuterjuffen een aantal keer per week contact met hun leerlingen en ouders. De leerkrachten van de groepen drie verzorgen een dagprogramma voor hun leerlingen. Dagelijks ontvangen de ouders digitaal het nieuwe programma. De leerkrachten sturen daarbij instructiefilmpjes waarin zij zelf de instructie geven. Ron: "De leerling ziet dus zijn eigen juf terug in de filmpjes. Hierdoor voelt het vertrouwd en blijft de leerling ook emotioneel betrokken bij zijn juf."

Vanaf groep vier komt er een dimensie bij. De leerkrachten van groep 4 t/m 8 staan dagelijks in nauw contact met hun leerlingen. Via Microsoft Teams worden instructies gegeven en wordt in een aantal groepen ook remedial teaching gegeven. Maar leerkrachten lezen bijvoorbeeld ook voor. "Ook is er een soort digitaal kletsuurtje, waarbij de leerlingen elkaar kunnen opzoeken via Teams om even bij te praten." De gymleraar maakt bovendien iedere twee dagen thuis een filmpje. Hierin worden beweegspelletjes voorgedaan die je thuis kan doen. "Veelal bevatten deze spelletjes ook een wedstrijdelement. De nadruk ligt echter op bewegen en op lol in beweging," aldus Ron.

Samen zijn, samen doen

Voor veel ouders is dit een enorm intensieve periode. Dat weten ook alle leerkrachten van De Venen. "Naast alle rollen die ze normaal al hebben, kwam daar nog eens de rol van juf of meester bij. Dat is een uitdaging voor veel gezinnen. Wij zijn in ieder geval erg trots op alle ouders. Het hele team van De Venen probeert hen dan ook zoveel mogelijk te ondersteunen op afstand." Daarnaast vindt Ron het belangrijk dat er door de leerkrachten veel wordt ingestoken op plezier hebben. "Een van de pijlers op De Venen is 'samen zijn, samen doen' en we proberen dit nu op afstand met elkaar te realiseren. Dus lieverds, we missen jullie. Tot gauw!"

Demi Oostrom, een van de leerkrachten van De Venen, leest voor en neemt dit op op video voor haar leerlingen.

Advertentie

Categorieën