Lerares aan de deur met een moederdagknutsel door de juf.
Lerares aan de deur met een moederdagknutsel door de juf.

Lesgeven op afstand bij Basisschool de Bron

Human Interest

REEUWIJK - “Ik zal blij zijn als we weer op school lessen kunnen geven en elkaar kunnen ontmoeten,” zegt directeur Rosa Houweling van Basisschool De Bron in Reeuwijk-Dorp. “De kinderen en leerkrachten missen elkaar enorm."

‘Normaal’ zoals voor de coronamaatregelen zal het voorlopig niet zijn. Rosa: "De afstandsregel van 1,5 meter blijft van kracht, hoewel niet voor de kinderen onderling. Alle lessen op school geven kan nog niet; de kinderen zijn er maar de helft van de tijd. Maar we doen wat we moeten doen om alle kinderen weer te zien en van dichtbij les te kunnen geven. We hebben de afgelopen tijd laten zien dat we heel goed afstandsonderwijs kunnen verzorgen. De kinderen en het leerkrachtenteam van De Bron hebben van deze periode veel geleerd, zijn er inmiddels heel bedreven in en zijn heel creatief geworden, maar zoals eerder gezegd, snakken we weer naar de live interactie.”

Het begon allemaal op zondagavond 15 maart, toen het bericht kwam dat de scholen dicht gingen. Maandagmiddag 16 maart werkten alle systemen en noodzakelijke apps al. Op dinsdagochtend konden alle kinderen van groep 3 t/m 8 hun eigen ‘chromebook’ en ander lesmateriaal ophalen en kon het thuisonderwijs starten!

De Bron investeerde de laatste jaren al veel in technologie en digitale lesmethoden om de kinderen voor te bereiden op onze technologische samenleving. "We lopen hierin voorop, met als voornaamste doel de lessen nog meer ‘op maat’ aan te kunnen bieden. Dat kwam nu als geroepen. We hadden alles al in huis om ‘lesgeven op afstand’ heel snel toe te kunnen passen."

Complimenten

Bijna alle lessen worden nu digitaal gegeven. Sommige opdrachten moeten nog wel in een werkboek of schrift gemaakt worden. Elke middag sturen de leerkrachten de dagtaak voor de volgende dag naar de leerlingen via hun eigen e-mail. “We bieden daarmee structuur, maar geven de kinderen en hun ouders ook de ruimte om hun dag een beetje zelf in te delen. Dat geeft wat flexibiliteit aan de ouders om de kinderen te begeleiden op momenten dat het past. Velen moeten die begeleiding combineren met het werken thuis en dat is nog niet zo simpel. Complimenten voor al deze ouders!”

Dagelijks is er tweemaal een online-video-vragenuur met behulp van Google Meet, waarin de kinderen de leerkracht vragen kunnen stellen en ze de leerkracht en andere kinderen via het scherm zien. Op een ander moment wordt er met behulp van videobellen instructie gegeven in kleine groepjes en er worden instructiefilmpjes met een dagtaak meegestuurd. Ook bij de kleuters ontmoeten de leerkrachten en de kinderen elkaar online, wat hele mooie spontane momenten oplevert. Leerkrachten maken online quizzen om de leerstof te verrijken en er zijn speciale opdrachten voor kinderen die snel klaar zijn en behoefte hebben aan meer. Hierin worden de meer- en hoogbegaafden niet vergeten. Zij krijgen aangepaste dagtaken en hebben ook wekelijkse instructiemomenten met ‘peers’.

Bijzondere dagen

Naast dit vaste aanbod vergeet de school ook de bijzondere gelegenheden niet, zoals de Juffendag, Koningsspelen-thuis, en Moederdag. De vrijdag voor de meivakantie gingen alle leerkrachten nog even bij alle kinderen langs de deur met een knutselpakket voor Moederdag. Dat was meteen een mooie gelegenheid om de kinderen allemaal (weliswaar op afstand) weer even te zien.

Groep 8 heeft dit jaar wel een heel speciale, uitdagende opdracht. Op afstand de musical instuderen. “We zijn op dit moment bezig met het leren van de teksten. Samen leren acteren, dat kan nog even niet,” zegt Milan Heemskerk. “Vorige week waren de audities via videobellen. We hebben het boek met de teksten meegekregen. Na de meivakantie kunnen we gelukkig op school weer samen oefenen. Ik heb er in ieder geval wel veel zin in.”

Hoe dat met de uitvoering moet, daar heeft Milan nog geen idee van. “Misschien door de musical te filmen en via de computer door te geven of op het schoolplein met alle ouders op 1,5 meter afstand van elkaar. In ieder geval zullen ze straks kunnen zeggen dat het de meest bijzondere musical op De Bron was die er ooit is geweest.”

“Het is erg fijn dat we met alle kinderen regelmatig contact hebben. Voor de paar kinderen die niet regelmatig in beeld zijn, nemen wij zelf het initiatief om contact met ze te zoeken en dat lukt gelukkig dan ook. Zo hebben we alle kinderen goed in beeld en kunnen we zo goed mogelijk bieden wat ze nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld een groepsmoment met videobellen zijn of een individueel gesprek met de leerkracht.”

Het nieuwe normaal

Directeur Rosa Houweling is heel trots op wat er door het team is neergezet binnen zo korte tijd. “Alle personeelsleden hebben zich voor meer dan tweehonderd procent ingezet en dat typeert onze school. Deze periode heeft ervoor gezorgd dat ook wij veel hebben bijgeleerd op digitaal gebied. Ondanks dat het lesgeven op afstand best naar tevredenheid verloopt, ben ik uiteraard heel blij dat we straks weer deels op school les kunnen geven. We blijven onze opgedane ervaring en vaardigheden zeker gebruiken. Ook op school wordt de grote vraag: wat wordt het nieuwe normaal?

Tekst en beeld: Siem van der Burg

Milan krijgt on-line musical instructie van meester Paul Beeren.

Advertentie

Categorieën