Werken aan meer treinen in de spits tussen Leiden en Utrecht

Politiek

BODEGRAVEN - Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Met de twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.

“Ondanks corona moeten we blijven investeren in openbaar vervoer, zodat mensen ook na de pandemie kunnen kiezen hoe ze in onze provincie reizen. Mooi is te zien dat een langgekoesterde wens eind dit jaar in vervulling kan gaan. Vanaf december kunnen reizigers vier keer in de spits tussen Leiden en Utrecht treinen. Daarmee is treinen nog aantrekkelijker geworden en is dat een flinke verbetering van het aanbod,” zegt Floor Vermeulen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer bij provincie Zuid-Holland.

Rijden met Sprinters
De bestaande intercity Leiden-Utrecht blijft een intercitydienst, maar zal door sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Aanpassen en opheffen overwegen
ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan de slag om het mogelijk te maken dat er straks extra treinen kunnen rijden. Samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk passen zij de overweg Goudseweg en Oud Bodegraafseweg aan, maken ze een passeerhaven bij overweg Prinsendijk (Zuidzijde) en plaatsen ze een hek tussen fietspad en rijbaan bij overweg Molendijk in Nieuwerbrug. Ook heffen ze twee openbare onbewaakte overwegen op dit traject op. De Vlietkade krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Het voetpad bij de Dubbele Wiericke krijgt een andere route.

Verder zijn ze in gesprek met betrokkenen om in totaal dertien particuliere, onbeveiligde overwegen aan te pakken in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk op te heffen.

Planning
Nu de overeenkomst getekend is, gaat VolkerRail aan de slag met het technische ontwerp en de voorbereidingen voor de bouw. De meeste werkzaamheden aan het spoor vinden plaats van oktober tot en met half december 2021. Als de dienstregeling van 2022 in december ingaat, is het werk klaar en kunnen de extra spitstreinen rijden.

Toekomstplannen
ProRail voert dit project uit in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regio Holland Rijnland, NS en alle gemeenten langs het traject Leiden-Utrecht worden ook de mogelijkheden onderzocht voor een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk en meer treinen per uur buiten de spits.

Advertentie

Categorieën