Drie op de tien onder 35 jaar is na ‘coronajaar’ angstig over eigen woonsituatie

Algemeen

BODEGRAVEN - Maar liefst 62 procent van de Nederlanders verwacht dat een ‘huizenbubbel’, die het gevolg is van de extreem stijgende huizenprijzen, in enkele jaren weer uiteen zal spatten. Toch is ‘slechts’ 19 procent van de Nederlanders bang dat de financiële gevolgen van de coronacrisis ook invloed zullen hebben op hun eigen woonsituatie of hypotheek. Zo verwacht het overgrote deel zelf niet te worden geraakt, blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van De Hypotheker. In het eerste ‘coronajaar’ steeg het aantal hypotheekaanvragen met bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Vooral huizenbezitters waren sinds het begin van de crisis actief op de woningmarkt: zo steeg het aantal oversluitingen tussen april 2020 en maart 2021 met 20 procent in vergelijking met dezelfde periode in het voorgaande jaar. Ook het aantal hypotheekaanvragen voor de verbetering van de woning is in het ‘coronajaar’ sterk gestegen: met 41 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

De coronacrisis heeft een uitzonderlijke stijging van het aantal hypotheekaanvragen tot gevolg gehad. “Huizenbezitters zijn nog steeds erg actief op de woningmarkt, vooral voor het oversluiten van de hypotheek of een verbetering van de eigen woning”, zegt Jeremy. Als het specifiek gaat om het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning, is de grootste stijging in het eerste ‘coronajaar’ zichtbaar bij jonge huizenkopers tot 35 jaar (+17 procent): ruim één op de drie van de aanvragen voor de aankoop van een woning was afkomstig van deze groep. Het gemiddelde hypotheekbedrag voor deze leeftijdscategorie steeg met 11 procent en bedraagt nu 277.000 euro. Door de stijgende huizenprijzen wordt het echter niet gemakkelijker voor deze groep huizenkopers, waar de urgentie het grootst is. De angst dat de financiële gevolgen van de coronacrisis invloed gaan hebben op het eigen huis of hypotheek is bij de Nederlanders tot 35 jaar dan ook groter: bijna drie op de tien (28 procent) is hier bang voor.

Advertentie

Categorieën