Partner Gert-Jan de Groot (link) met eigenaar van Euro Company en Casa del Fermentino Mario Zani (rechts) van Euro Company.
Partner Gert-Jan de Groot (link) met eigenaar van Euro Company en Casa del Fermentino Mario Zani (rechts) van Euro Company.

‘Fermentino is het Italiaanse antwoord op plantaardig eten’

Zakelijk Bedrijfsberichten WOW! Gewoon van hier

REEUWIJK - In een klein kantoortje op bedrijventerrein Zoutman zit een voedselrevolutie verstopt. Gert-Jan de Groot runt hiervandaan een verkoopkantoor voor heel Noordwest-Europa. Wat hij verkoopt? Plantaardige ‘kaas’ gemaakt van noten.

door Key Tengeler

Gert-Jan werkt al jaren met veel plezier samen met Euro Company, een Italiaans bedrijf in noten en zuidvruchten. Hij komt jaarlijks op bezoek bij het hoofdkantoor in Italië, waar hij altijd gastvrij wordt ontvangen door eigenaar Mario Zioni. “Mario is echt een karakter,” lacht Gert-Jan. “Hij wil met zijn bedrijven altijd een positieve impact maken en écht goede voeding promoten. Elke keer dat ik op bezoek kwam, had hij weer iets nieuws bedacht om zijn assortiment nog beter te maken.”

Die visie ontstond niet zomaar. Toen zijn vrouw borstkanker kreeg, besefte Mario hoe belangrijk gezond eten is. Hij paste eerst zijn eigen dieet aan, maar al gauw bepaalde het ook de koers van zijn bedrijf. “Het hele assortiment kreeg minder suiker en verzadigde vetten. Ook zeven dagen in de week vlees en zuivel is niet gezond: voor de wereld niet en voor het eigen lichaam niet. Daar moest dus een alternatief voor komen.”

Puur en authentiek

Dat alternatief moest wel passen in de Italiaanse keuken: eenvoudig met ingrediënten van hoge kwaliteit. Gert-Jan: “Veel plantaardige alternatieven hebben een lang productieproces met veel ingrediënten om de smaak van vlees of zuivel te imiteren. Mario wilde juist iets plantaardig minimalistisch.”

In 2017 vond hij inspiratie bij chefkok Daniela Cicioni, die noten fermenteerde om een kaasachtig product te maken. Het werd het eerste product van het nieuwe merk Casa del Fermentino: de Cicioni.“Wij zijn puur. Er ziet niet meer in dan gefermenteerde noten, water en zout. Het is een authentiek Italiaans product: geen nepkaas, maar ‘fermentino’.”

Niet te stoppen

Casa del Fermentino ligt inmiddels met acht producten bij biologische supermarkten in tien landen. De volgende stap is de supermarkt. Dat is een kwestie van tijd, want de plantaardige markt is booming. “De omslag is niet te stoppen,” zegt Gert-Jan enthousiast. “Een paar jaar geleden stond ‘vegan’ nog vooral voor wat je niet eet, wat je weglaat. Dat riep de associatie op met smakeloos. Maar tegenwoordig ontwikkelt plantaardige voeding zich heel snel. We gaan versteld staan. Over tien jaar zijn vlees en zuivel de uitzondering.”

De populairste keuken ter wereld heeft in ieder geval zijn antwoord klaar, en Reeuwijk mag alvast van het voorproefje genieten. “Fermentino is nieuw en toch traditioneel. Het is de volgende generatie parmigiano.”

Bedrijven met een WOW-factor
Soms sta je perplex wat voor bijzondere bedrijven onze gemeente rijk is. Ze hebben een uniek product, enorme impact of buitengewoon verhaal - en zitten gewoon om de hoek! In deze rubriek zoeken we die bedrijven op. Ken jij ook een bedrijf met deze wow-factor of heb jij zelf dat bijzondere verhaal? Stuur dan een e-mail naar redactie@kijkopbr.nl.

Afbeelding
De eerste fermentino van Case del Fermentino, geïnspireerd op het recept van chefkok Daniela Cicioni.

Advertentie

Categorieën