Afbeelding

Interessante vraag­­

Column Anders bekeken

Het is voor iedere ondernemer een schrikbeeld: brand treft je bedrijf, de brandweer is niet of nauwelijks in staat het vuur onder controle te krijgen. Het afgelopen weekeinde sloeg dat noodlot toe bij GroenlandKip, een belangrijke verwerker van kip tot hapklare producten op het bedrijventerrein Broekvelden. Hier werken zo’n 400 mensen, onder wie een groot aantal arbeidsmigranten, directeur is Edward Windhorst uit Reeuwijk. GroenlandKip is onderdeel van de GroenlandGroup, dat weer deel uitmaakt van het Duitse PHW/Wiesenhof. Deze familieholding telt meer dan 35 bedrijven, heeft ongeveer 6900 medewerkers en realiseert een omzet van 2,5 miljard euro.

Natuurlijk leverde de brand sensationele beelden op, gepost op tal van (social) media. De rookpluimen waren tot ver in de omgeving zichtbaar, de stank tot in het Utrechtse te ruiken. Pas maandagochtend, na 24 uur, kon de brandweer zich terugtrekken.

Kort na de brand liet GroenlandKip middels een persbericht reeds weten naar oplossingen te zoeken voor de productie. Maandagochtend werden productielijnen al verplaatst om elders die productie op te starten. Dat toont de professionaliteit en slagkracht van zo’n organisatie. Dat verdient respect, net als het vakmanschap en de inzet van de brandweer.

Er rijst wel een interessante vraag: als waarschuwing en tegen de rook werd een zogenaamd NL-Alert uitgestuurd, met het advies ramen en deuren te sluiten. Dat bereikte niet iedereen in de wijken Broekvelden en Weideveld. De Veiligheidsregio Hollands-Midden geeft daar een technische verklaring voor: zo’n bericht wordt verzonden via geselecteerde zendmasten. Maar telefoons kunnen verbinding hebben met een andere zendmast, dat is een automatisch proces. Dit betreft gemiddeld zo’n tien procent van de telefoongebruikers; daarom vraagt NL-Alert buren en omwonenden te waarschuwen. Dat was zondag in Bodegraven wellicht niet nodig, sirenes en rookpluim konden je moeilijk ontgaan. Maar: wie heeft zijn buren na het alert in de vroege ochtend persoonlijk geïnformeerd?

Advertentie

Categorieën