Wethouder Elly de Vries opent het 30e seizoen van ReeuwijkKlassiek. Beeld:Linda Rijkuiter
Wethouder Elly de Vries opent het 30e seizoen van ReeuwijkKlassiek. Beeld:Linda Rijkuiter

Meeslepende start ReeuwijkKlassiek

Algemeen Cultuur

Een kernachtige speech van de wethouder, door de musici knap uitgevoerde composities, een volle zaal met aandachtige luisteraars en een gezellig samenzijn na afloop van dit kamerconcert kenmerkten de feestelijke opening van het zesde lustrum van ReeuwijkKlassiek.

Uniek karakter

In haar openingstoespraak refereerde wethouder -van onder andere Kunst en Cultuur- Elly de Vries aan de beginperiode van ReeuwijkKlassiek, Recum. Aan de succesformule die daaruit is ontstaan en die zich kenmerkt door kleinschaligheid, intimiteit en het hoge niveau van de musici. Het unieke karakter van ReeuwijkKlassiek en het belang daarvan voor onze gemeente werden genoemd. Niet verzuimd werd de aandacht te vestigen op oprichter van het eerste uur en erelid Arthur Offers, en ook op de overige aanwezige bestuursleden: Rob Kraaipoel, Erik Weijers, Jens Nooitgedagt en Frans Bender.

Veelkleurige muziekstukken

Het concert werd uitgevoerd door de van origine uit Rusland afkomstige celliste Anastasia Feruleva en pianist Frank van der Laar. Voorafgaand aan het eerste deel van hun optreden vertelde Anastasia gepassioneerd over de componisten Borodin, Prokovfiev en Poulenc: het veelkleurige karakter van de muziekstukken en de voor die tijd kenmerkende omstandigheden aan het begin van de vorige eeuw waaronder de werken zijn gecomponeerd. In zijn inleiding na de pauze vertelde Frank vooral over ‘Ballets Russes’, dat als een rode draad door het programma van dit concert liep en ook de titel is van de CD met opnamen van het tweetal. 

Het in 1909 door impresario Sergej Diaghilev gestichte dansgezelschap, dat bestaan heeft tot 1929, heeft internationaal een grote vernieuwende invloed gehad, zowel op de ontwikkeling van de danskunst en de choreografie als op de muziek, het kostuum- en decorontwerp. 

Verder vertelde hij over de Sonata voor cello en piano van Poulenc en over de door Efrem Zimbalist voor viool en piano bewerkte concert fantasie op de door Rimsky-Korsakov gecomponeerde opera ‘De gouden haan’, waarvan de vioolpartij op bijzonder vakkundige wijze door Anastasia is omgezet voor cello.

De werken uit dit programma werden door hen op knappe, gepassioneerde en meeslepende wijze uitgevoerd, waarbij het publiek zichtbaar genoot.

Bijzondere avond

Na afloop werd men, zoals gebruikelijk bij ReeuwijkKlassiek, in de gelegenheid gesteld de musici persoonlijk te ontmoeten. Ook werden de aanwezigen uitgenodigd om onder het genot van een door het bestuur aangeboden hapje en drankje het dertigjarig bestaan mee te vieren. 

!