Een blije Jaap Bolk na de gewonnen race.
Een blije Jaap Bolk na de gewonnen race. Foto: Marcelo Machado de Melo

Jaap Bolk wint als eerste Nederlander de Dakar Classicin de snelle H4-klasse, én nog Co2-neutraal ook

Algemeen

DRIEBRUGGEN - Jaap Bolk uit Driebruggen heeft in de Dakar Classic Rally 2024 de eerste prijs gewonnen in de zwaarste klasse: de H4. Het winnen van deze race is op zich al een prestatie maar zijn overwinning is extra bijzonder, omdat hij in een oldtimer reed die volledig CO2-neutraal rijdt.

door Ans van Heck

In 1979 werd de bekende autorally Parijs-Dakar voor het eerst gereden. Na een terroristische dreiging in 2008 werd de race een aantal jaren verplaatst naar Zuid-Amerika en sinds 2020 wordt de race in Saoedi-Arabië gehouden. Daar is ook de nieuwe klasse -Dakar Classic- ontstaan waaraan Jaap Bolk dit jaar voor de tweede keer heeft meegedaan. Het is een race die bedoeld is voor oldtimers met een leeftijd tot 1999. Deze auto’s rijden een andere route, via speciaal opgezette etappes. Bij deze rally gaat het om de gemiddelde snelheid over een afstand, in plaats van als snelste de finish te halen, en kent vier verschillende klassen die gebaseerd zijn op leeftijd en grootte van de motoren: H1, H2, H3 en H4. Jaap: “De snelheden in de H1 tot en met H3 zijn per klasse veel langzamer en die in de H4 zijn het hoogst. In de H4 wordt met gemiddelde snelheden tot wel 120 km per uur gereden. Dat betekent dat als je die snelheid op een bepaald stuk niet haalt, je het in het volgende gedeelte moet goed maken. Je moet dan soms met snelheden van 130-150 km per uur door zand en over keien rijden.”

De hang naar snelheid zit bij Jaap in het bloed. Jaap: “Vroeger deed ik aan autocross en later aan speedboatracing totdat dat wereldje wat te onaardig werd. Op een gegeven moment vroegen mijn kinderen waarom ik niet weer ging crossen en toen heb ik het weer opgepakt. Ik heb veel gewonnen, en NK’s en Masters gereden. Maar, Dakar is altijd een droom voor me geweest. Het is fantastisch om mee te maken, je kunt ook niet uitleggen hoe leuk dat is.”

Jongensdroom
Het rijden van de beroemde Dakar-rally is voor velen een jongensdroom, maar het heeft een enorm kostenplaatje: de auto, het onderhoud, de truck met onderdelen, het vervoer naar Saoedi-Arabië, de verscheping vanuit de haven van Barcelona naar Saoedi-Arabië, vier vliegretourtjes voor het team en ervoor zorgen dat de auto elke dag in topvorm is. Jaap: “Het kost ontzettend veel geld, dus je hebt sponsoren nodig, anders is het eigenlijk niet te doen. Wij hebben een aantal hele fijne sponsoren die ons dit gunnen. Het feit dat wij 100% CO2-neutraal rijden helpt daar ook zeker bij.”

100% bio-ethanol
In 2023 behaalde Jaap de derde plaats in wat toen de snelste klasse was, de H3. Dat was voor een eerste deelname al heel bijzonder te noemen. Jaap: “Dit jaar was het nog eens extra spannend omdat wij als eersten in de wereld de Dakar op 100% ethanol hebben gereden met een auto. De bio-ethanol die wij gebruiken wordt gewonnen uit afval en is 100% CO2-neutraal. Wij rijden dus echt heel schoon. Wij hebben onze motor, brandstoftank en leidingen erop aangepast. Anders dan benzine brandt ethanol heel slecht en heeft het een bepaalde temperatuur nodig om te ontbranden. Aangezien de nachten in de woestijn behoorlijk koud kunnen zijn, kan de auto moeilijker starten, omdat die brandstof dan niet op temperatuur is. Ethanol maakt wel dat je een iets hoger brandstofverbruik hebt, maar je haalt wel meer PK’s uit je auto. Bovendien heb je minder slijtage dan wanneer je op benzine rijdt.”

Oldtimer
Jaap reed dit jaar de Dakar Classic in een Mitsubishi Pajero Evolution met een vier-koppig team. Jaap is de driver, met Twan Vollebregt (student aan de TU Delft) als navigator. De monteurs waren Luc Grootscholten en Rene van Velthoven, zij reden de truck elke dag van het ene bivak naar het andere. Jaap: “De rally is nu vele malen zwaarder dan vroeger vanwege het zand, de rotsen en hoge duinen, de rotspaden waar je tussendoor moet. Vroeger reden ze de Dakar in nieuwe auto’s. Wij hebben nu de Dakar Classic gereden met auto’s die ruim 25 jaar oud zijn, oldtimers dus, en in een race die vele malen zwaarder is dan destijds.”
Een Dakar-rally winnen is op zich al een grote uitdaging maar als je dan ook nog laat zien dat dat mogelijk is door te rijden op 100% ethanol, dan kun je alleen maar respect hebben voor dit team!

Jaap in actie in de woestijn.
Jaap Bolk in actie in de woestijn.
Jaap tussen zijn prijzen.

Advertentie

Categorieën