<p>Fred Sluijs heeft bovenal plezier in zijn werk.</p>

Fred Sluijs heeft bovenal plezier in zijn werk.

(Foto: )

Van wild west naar persoonlijk advies; Fred maakt een doorstart

  Human Interest

BODEGRAVEN - Na ruim 30 jaar in dienst van de Rabobank te zijn geweest maakt Fred Sluijs de doorstart en wordt ZZP-er. De financiële wereld verlaat hij niet. Daar ligt zijn hart. Fred houdt van adviseren en van senioren (50+). Al zijn kennis van de financiële wereld en dan met name op het gebied van vermogensbeheer wil hij graag op een eerlijke manier delen. Financieel ontzorgen, dat is zijn passie.

Met een twinkel in zijn ogen gaat Fred terug in de tijd dat hij nog op de MEAO zat. Een weerbarstige puber die wel ‘sorry’ tegen de docent wilde zeggen, maar direct erachteraan zei dat hij het niet meende. Daar zit je dan als ouder zijnde met je puber die op het punt staat van school te worden gestuurd. Wat niemand had kunnen voorzien was dat juist die docent Fred opmerkzaam maakte op een vacature bij de Rabobank. Het werd het begin van een 30-jarige fijne relatie met die bank.

Behalve op maandagmorgen
Fred: “Elke dag op mijn fietsje naar Gouda. Waar ik werkzaam was als medewerker output controle. Na drie avonden Spruit (de Herberg in Reeuwijk-Dorp, red.) in het weekend zal die controle op maandagmorgen niet altijd even scherp geweest zijn. Om hogerop te komen ben ik naar Vleuten gegaan waar de afdeling boekhouding toch niet helemaal bij mij bleek te passen. De afdeling beleggingen had mijn voorkeur.”

Wild west
Zo rond ’95 werkte Fred bij de Rabobank in De Meern. “In die tijd werden klanten nog actief door ons benaderd. In de overtuiging dat we goed zaten adviseerden we klanten die goed in de slappe was zaten hun vermogen over drie bedrijven te verspreiden. Eén groot wild west waarbij er veel geld verdiend maar net zo hard verloren werd. Het was nog net niet de pendel die besliste waar het geld op belegd zou worden. Ik heb van deze periode veel geleerd.”

Ineens werd de wereld wakker
Allerlei bedrijven gingen naar de beurs. En werkelijk iedereen wilde meeprofiteren. “Dus werd het vooraf inschrijven. In Utrecht waar ik toen werkte, was de afdeling die deze aandelen toewees. Een aandeel KPN was, zodra de volgende dag de gong van de Amsterdamse beurs ging, in één klap het driedubbele waard. Het oververhitte hoogte punt brak aan bij de beursgang van World On Line. Het aandeel was twintig keer overtekend. Een kleine rimpeling in het vertrouwen maakte dat de paniek uitbrak en het aandeel kelderde het ravijn in.”

De bank heeft ervan geleerd. In ’98 kwam Fred in Bilthoven waar hij als beleggingsspecialist ging puinruimen. Al de beroerde portefeuilles zien te herstellen. “Tegenwoordig is spreiden het devies. En de banken houden zich exact aan de regels. Waar een klant niet altijd mee geholpen is. Van een specialist mag je verwachten dat hij deskundig advies geeft.”

Digitaal of juist persoonlijk contact
Fred vertelt over de veranderde werkwijze: “Banken zijn verdigitaliseerd. Persoonlijk contact is zo goed als verdwenen. Ik vind het een verschraling. Juist uit dat persoonlijk contact haalde ik zoveel voldoening. Elkaar in de ogen kijken schept een vertrouwensband. Iemand oprecht helpen op financieel gebied is mijn passie.” Mede daarom is hij de opleiding tot professioneel levensexecuteur begonnen. In deze functie help je iemand die handelingsonbekwaam is geworden op financieel gebied. Uit zijn of haar naam verkoop je het huis en geef je de kinderen schenkingen aan de hand van het levenstestament dat diegene heeft opgesteld in zijn goede dagen. Je bent dan de onpartijdige die enkel de wensen die in het testament zijn opgesteld, uitvoert.

Financieel misbruik
“Hoe meer de banken zich terugtrekken hoe meer financieel misbruik op de loer ligt,” legt Fred uit. “Voor de mensen die niet meekunnen dan wel door de digitalisatie of door de ontelbare producten het geheel niet meer overzien, valt er een gat in het persoonlijk contact. Ik was de laatste jaren de ‘opvuller’ van dat gat en wil dat heel graag blijven. Vanuit persoonlijke titel wil ik senioren ontzorgen.”

www.fredsluijsadvies.nl

Tekst en beeld: Marlien van Leeuwen

Meer berichten