Afbeelding
Foto: Leonie Vreeswijk-Feith

Agenda van Thijs Mansier loopt vol

Human Interest

BODEGRAVEN - Een veelzijdig persoon, die Thijs Mansier. De 37-jarige Bodegraver kan bogen op een gevarieerd LinkedIn-profiel: centrummanager, muzikant, eventmanager en sinds kort ook mede-eigenaar van grandcafé BAAS. Door de coronapandemie pruttelden zijn bezigheden op een warmhoudplaatje, maar nu stroomt zijn agenda weer vol. “Alles komt nu tegelijk.”

“Kijk,” wijst Thijs Mansier naar de blauwe en gele lampionnen boven de Brug- en Marktstraat, “dat vind ik nou leuk. Die gaan natuurlijk de leegstand niet opheffen, maar ze vergroten wel de uitstraling van het centrum. Het is een uitprobeersel, maar de eerste reacties zijn goed.”

Toen de Bodegraafse Ondernemers Vereniging (BOV) de Bodegraver een jaar geleden als (parttime) centrummanager aanstelde, kreeg hij de opdracht mee het straatbeeld in het dorpshart hipper en aantrekkelijker te maken. Hij moest ervoor zorgen dat meer Bodegravers hun eigen dorpskern als een fijne verblijfsruimte ervaren; er graag boodschappen doen, een ijsje eten, op een bankje zitten en bekenden ontmoeten. Kortom, dat er meer levendigheid is in het centrum. Uiteraard had de ondernemersvereniging voor ogen dat zij op die manier meer klanten zou verleiden lokaal te kopen om zo de omzet te zien groeien. Het liep anders, heel anders. Thijs had zijn aanstelling amper op zak of COVID-19 trok een zware wissel op de plaatselijke middenstanders. Ondernemers kregen te maken met allerlei beperkingen. “Sommigen moesten zelfs helemaal dicht,” onderstreept Thijs de misère voor ondernemend Bodegraven.

Verbindende factor
En dat terwijl Thijs overliep van plannen om voor meer sfeer, levendigheid en reuring te zorgen, onder andere door ‘aankleding’ van de winkelstraten en verdere professionalisering van de evenementen in het winkelgebied ten noorden en zuiden van de sluis. “Een voorbeeld? Evenementen die namens de BOV worden georganiseerd, willen we meer allure geven, zoals het winterevent.”

Afgelopen jaar kwam hij daar nog niet aan toe. “In coronatijd lag de focus van de BOV op het lokaal laten kopen van de consument.” Een ongelijke strijd, zo bleek. Zeker voor sommige winkels die helemaal niet open mochten. “Het online winkelen van consumenten kun je moeilijk tegengaan, zeker als je zelf niet open mag,” concludeert Thijs.

Toch bracht de coronacrisis niet alleen kommer en kwel. Zo weet Thijs dat sommige ondernemers, die zich eerder niet of nauwelijks op de digitale snelweg begaven, zelf een online campagne hebben opgezet. “De functie van centrummanager is ten opzichte van mijn voorgangers veranderd. Ik houd me niet bezig met leegstand. Wat voor mij bovenaan staat, dat is dat ik voor de ondernemers een verbindende factor ben. Ze weten mij te vinden. Dat bleek wel toen pas het oud-papier in het centrum niet werd opgehaald.”

Muziek
De oren en ogen van de winkeliers dus én organisator van evenementen. En als Mansier spreekt over evenementen, dan heeft hij het vooral over muzikale toevoegingen. Dan lichten zijn ogen op: Mansier is muziek, ademt muziek. Sinds 2012 staat hij als leadzanger van de populaire band Waterproof Shampoo op het podium en hij runt al vijf jaar zijn evenementenbureau Startistic Entertainment. Daarnaast geldt hij als één van de drijvende krachten achter het evenement BorftLive, een festival op het Raadshuisplein met kunst en amusement. Niet verwonderlijk dat de agenda van Mansier weer volloopt nu het demissionaire kabinet de coronaregels heeft versoepeld. “Vanaf half augustus treden we weer op met Waterproof Shampoo en dat loopt door tot november.” Ook bij Startistic Entertainment stromen de aanvragen weer binnen. Met glimmende ogen: “Alles komt nu tegelijk.”

BAAS
En dan is daar nog zijn nieuwe ‘speeltje’: BAAS, het vroegere ‘de Hoeck’. Samen met Quint Langerak (JUMBO) en Pieter Jan Geerlof (Restaurant Anders) mag hij zich mede-eigenaar noemen van het grandcafé op de hoek van de Van Tolstraat en Prins Hendrikstraat. Dylan Lammens staat achter de tap. Waar de Hoeck vooral een jonger publiek trok, daar wil BAAS zich richten op de wat ‘rijpere uitgaander’. Hapje, drankje en natuurlijk een livepodium. “Van een Hollandse avond tot jazzmuziek en alles wat er tussenin zit.”

Het eerste weekend stond er al 60 man voor de deur. Om de anderhalve meter afstand te garanderen, kon slechts de helft naar binnen en moest dan zitten. “Het waren ontzettend leuke weekenden, maar die maatregel is voor ons moeilijk houdbaar,” verklaart Mansier die opzichtig baalt van het terugdraaien van de eerdere versoepelingen. “Daarom kijk ik uit naar half augustus. Hopelijk kan BAAS dan in de weekenden op volledige capaciteit gaan draaien.”

Tekst en beeld: Ad van den Herik

Thijs Mansier in het centrum met grandcafé BAAS op de achtergrond.

Advertentie

Categorieën