V.l.n.r.: Rosalie, René en Majorie Geelhoed vormen de derde en vierde generatie aan het roer van de Zwammerdam Groep.
V.l.n.r.: Rosalie, René en Majorie Geelhoed vormen de derde en vierde generatie aan het roer van de Zwammerdam Groep. Foto: Aschwin Snel Fotografie

‘Ik wilde alleen nog doen wat mijn opa deed’

Human Interest Bedrijfsberichten Human Interest

BODEGRAVEN - De Zwammerdam Groep bestaat 60 jaar. Jos Geelhoed legde in 1963 het fundament voor het familiebedrijf. Zoon Jan telt amper zestien lentes als hij bij zijn vader in dienst komt en later het bedrijf overneemt. Die geeft vervolgens het stokje door aan zijn zoon René, die in 1998 de leiding krijgt. Inmiddels dient zelfs de vierde generatie zich aan.

door Ad van den Herik

Wie het zelfgebouwde bedrijfspand van de Zwammerdam Groep aan de Tjalk in Bodegraven betreedt, kan niet om de grondlegger heen: Jos Geelhoed. Zijn portret siert immers de wand van de entree. Op de eerste verdieping gaan kleinzoon en huidig directeur René Geelhoed en diens dochter Rosalie er eens goed voor zitten. Samen nemen ze de 60-jarige levensloop van het bedrijf door. De directiekamer op de eerste verdieping vormt het decor. Die biedt een royaal uitzicht op de spoorlijn Bodegraven-Alphen met daarachter het verkeer dat over het asfalt van de N11 raast.

Trots

“Hij zou heel trots zijn. Dat was hij altijd wel,’’ zegt René (53) op de vraag hoe opa Jos anno 2023 naar het door hem opgerichte bedrijf zou kijken. “Ik deed weliswaar niet zoals hij fanatiek aan sport (wielrennen en langlaufen), maar ben wel gedreven in mijn werk.”

Met trots dus, een trots die trouwens ook de huidige generatie Geelhoed past: de dochters Rosalie (23, vertegenwoordiger) en Marjorie (25, planning en werkvoorbereiding). Bovendien sluit René niet uit dat zoon Floris (21) op termijn ook nog aanhaakt, maar hij gaat eerst als truckverkoper bij een Mercedes-dealer aan de slag. Rosalie vertelt dat het aanvankelijk niet haar intentie was in de voetsporen van haar vader te treden. “Altijd heb ik geroepen dat ik niet bij de Zwammerdam Groep zou gaan werken, maar dan merk je dat je het toch van huis uit meekrijgt,” glundert de 23-jarige. Ze toert bijna dagelijks naar (potentiële) klanten voor het bespreken van offertes, binnenhalen van opdrachten en relatiebeheer.

Geen werk, geen omzet

Toch maar even terug naar de tijd waarin het allemaal begon. Naar 1963, met een winter die het KNMI registreerde als een van de strengste ooit. In een decor van ijs en sneeuw schreef Reinier Paping op 18 januari de Elfstedentocht op zijn naam. In die extreem koude winter trok Jos de stoute schoenen aan. Hij zegde zijn baan bij wegenbouwer Versluys op om na een 15-jarig dienstverband voor zichzelf te beginnen. 

Een sprong in het diepe, vooral vanwege die Siberische omstandigheden, weet René uit  de overlevering. “Hij had geld gespaard en een paar opdrachten binnen, maar door het ijs en de sneeuw kon hij niet beginnen. En geen werk betekende geen omzet, terwijl de uitgaven wel doorgingen.’’ Dus had Jos een financieringsprobleem. Uiteindelijk toonde voormalig werkgever Piet Versluys zich bereid om zijn oud-werknemer een kapitaalinjectie te verlenen om die moeilijke periode te overbruggen.

Naamsbekendheid

Inzet en doorzettingsvermogen zit de Geelhoedjes in de genen. Vakmanschap, kennis van de markt en bekend staan als een betrouwbare handelspartner maken de cocktail compleet. In zes decennia ontwikkelde de Zwammerdam Groep zich tot een gerenommeerd wegenbouwbedrijf met asfalteren als absolute corebusiness. Rosalie: “Toch is het hier allemaal heel informeel. We zijn heel toegankelijk, krijg ik vaak van opdrachtgevers te horen.”

Die vertrouwde eigenschappen combineert Zwammerdam Groep met digitale marketing. “We mogen trots zijn op de stappen die we hebben gezet met onze naamsbekendheid naar de buitenwereld. Die bekendheid is gegroeid omdat we hebben ingezet op social media. Je ziet nu via die weg aanvragen binnenkomen,” vult René zijn dochter aan.

Bedrijfsfilosofie

De Zwammerdam Groep telt momenteel rond de zestig werknemers. In het verleden waren dat er wel honderd, maar René koos voor de bedrijfsfilosofie waarmee zijn opa ooit startte. “Toen ik het van mijn vader overnam, wilde ik alleen nog doen wat mijn opa deed: vooral asfalteren en maatwerk bij veelal kleinschalige projecten.” René stootte de werkmaatschappij groenbeheer af. Die van grond- en rioolwerk en de bouw hield hij wel in de lucht. 

Op welk project kijken de twee met de grootste voldoening terug? “Museum Voorlinden in Wassenaar,” stipt Rosalie aan. “Daar hebben we lichtbruin asfalt gebruikt en dat is best mooi geworden.” René knikt instemmend. “Maar voor ons is het dagelijkse kost,” zo voegt hij toe. “Meestal vind je het zelf niet zo bijzonder.”

Feest

Bij een verjaardag horen feestelijkheden. De viering met het personeel ligt al achter de rug. Voor een zalmparty in september mogen zo’n driehonderd zakelijke relaties binnenkort een uitnodiging tegemoet zien. Zij zullen samen het glas heffen op 60 jaar Zwammerdam Groep.

Advertentie

Categorieën