Afbeelding

Fietspad Raadhuisweg

Politiek Ingezonden brief

Naar aanleiding van het artikel ‘Laatste hobbels herinrichting Raadhuisweg’ in de KijkopBR van 21 april, alsmede communicatie met de gemeente, wil ik toch reageren op het stuk en de uitvoering zoals is getekend in de door de gemeente verstrekte gegevens (Beplantingsinstructie Raadhuisweg plekken aan het water).

Op zich heb ik niets tegen de verbetering van de Raadhuisweg. De wit-rode blokken weg, fietsstroken en beplanting zijn natuurlijk allemaal mooi en aardig, ook al komen er meer plantenbakken als belemmering dan dat er nu blokken staan zijn de meningen over de fietsstroken en beplanting verdeeld. Maar waar ik wel moeite mee heb, zijn de aanpassingen aan het huidige ‘Pad van Alles (PvA)’, het huidige fietspad. Geruime tijd geleden is er een petitie (1100 handtekeningen) geweest voor het behoud hiervan en het PvA is door de wethouder, burgemeester en de gemeenteraad bevestigd. Maar wat zien we daar nu van terug in de gepubliceerde plannen?

Het PvA blijft, MAAR het wordt versmald: in plaats van de huidige 2,75 tot 3 meter tot 2 meter. Tevens komen er op diverse plaatsen, onder andere bij de fietsbrug naar de scholen, belemmeringen die ervoor zorgen dat fietsers moeten afstappen. Wat houdt dit in? Bij navraag bij de gemeente kreeg ik het volgende antwoord: “Het klopt dat hier belemmeringen worden gemaakt door middel van hekjes bij onder andere de kruisingen. Dit om te voorkomen dat er gemotoriseerd verkeer op het pad komt én omdat er geen alternatief is om de kruispunten veilig te maken qua oversteken. Men moet zich dan als voetganger gedragen en kan erna weer doorfietsen. De bedoeling is dat men gebruik gaat maken van de fietsstroken aan beide zijden van de rijbaan. De herinrichting is zodanig dat men daar echt veilig en prettig kan fietsen.”

Ja, denk ik dan, weer een typische politieke belofte. Wel toezeggen dat het PvA blijft, maar ondertussen wel versmallen en belemmeringen aanbrengen, zodat fietsers als verkeersremmende maatregel worden gebruikt. Dus wat is nu zo’n belofte nog waard? Er wordt mijns inziens onverantwoord omgesprongen met de verkeersveiligheid van een groep verkeersdeelnemers (jeugd en senioren) op kwetsbare vervoersmiddelen. Een deel van het PvA is een route die door kinderen van en naar de scholen wordt gebruikt! Graag dus minimaal de breedte van 2,75 meter handhaven! En bromfietsers mogen van mij verplicht op de rijbaan.

Cornelis Hagen

Afbeelding

Advertentie

Categorieën