René Laban (l) en Karel van Driel.
René Laban (l) en Karel van Driel. Foto: Ad van den Herik

LaBan Foods: een neusje voor boter

Bedrijfsberichten WOW! Gewoon van hier

BODEGRAVEN - Wie een uitdaging zoekt voor zijn reuk- en smaakpapillen valt bij LaBan Foods met zijn neus in de boter. Het Bodegraafse bedrijf is marktleider en telt maar liefst 140 recepturen en tegen de 600 verschillende (kruiden)boterartikelen. Een kijkje achter de schermen.

door Ad van Herik

Deze zomer een barbecuetje in eigen tuin of op de camping? Grote kans dat u uw stokbrood smeert met kruidenboter uit Bodegraven. Het dorp gaat er weliswaar prat op dat er nergens zoveel kaas op de planken ligt als hier, maar weet dan weer niet dat LaBan Foods zich marktleider mag noemen als het gaat om de productie en verkoop van kruidenboter. René Laban (algemeen directeur) en Karel van Driel (commercieel directeur) gloeien van trots als zij een inkijkje geven in hun succesvolle onderneming. “Wij zijn een familiebedrijf en willen trendsetter zijn, voor de troepen uitlopen,” benadrukt Laban. Van Driel onderstreept die ambities met cijfers: “De laatste 5 jaar is onze omzet verdubbeld.” Dat laatste heeft ook te maken met de verhuizing in 2016 naar het huidige pand aan de Spanjeweg dat meer productiemogelijkheden en logistieke voordelen biedt.

140 Recepturen
Geheel volgens de Bodegraafse traditie heeft het bedrijf een ‘kaasachtergrond’ die teruggaat tot eind zestiger jaren van de vorige eeuw, maar vanaf 1998 legt LaBan Foods zich volledig toe op (kruiden)boter. In de gekoelde productielocatie onderschept Laban een kuipje dat van een van de tien productielijnen glijdt. ‘Butter’ vermeldt de opdruk. “Deze gaat naar Duitsland, maar we exporteren ook naar Scandinavië, Spanje, Oostenrijk en Letland. We hebben ongeveer 140 recepturen en tussen de 500 en 600 verschillende artikelen,” onderstreept Laban de vele mogelijkheden. 

De afnemers zouden er bijna keuzestress van krijgen: een gewoon toefje of toch liever een fraaie boterkrul? Een vierkant kuipje of gaat de voorkeur uit naar rond? Prefereert de klant een vrije vorm? Geen probleem. Het kan allemaal. En naar wat de consument precies wil, verricht LaBan Foods marktonderzoek, vertelt Van Driel: “Daarin onderscheiden wij ons. We investeren in marktcijfers, consumentenonderzoeken en productontwikkeling. Daardoor kunnen wij de retailers adviseren hoe zij kunnen inspelen op de behoeften van hun consumenten.” Jumbo, Albert Heijn, Aldi en andere supermarkten krijgen allemaal zo hun eigen artikelen afgestemd op hun specifieke doelgroep.

Roomboterspecialist
LaBan Foods manifesteert zich ook steeds meer als een roomboterspecialist. Volgens Laban een logische keuze, omdat kruidenboter - rond Kerst en in de zomer - nogal seizoengebonden is. “Met roomboter erbij hebben we minder last van schommelingen en kunnen we de pieken in de kruidenboter beter opvangen.” En ook hier biedt LaBan een palet aan mogelijkheden: weideroomboter, roomboter met zeezout, roombotermelange, enz. Verder brengt het Bodegraafse bedrijf vegan producten (zonder dierlijke ingrediënten) op de markt.

Op dit moment staan 38 vaste arbeidskrachten op de loonlijst. In piektijden breidt het personeelsbestand uit met zo’n vijftien tot twintig uitzendkrachten. 

Als het onderwerp ‘maatschappelijk ondernemen’ ter sprake komt, geven Laban en Van Driel er blijk van geen boter op hun hoofd te hebben. “Wij willen het plasticverbruik verminderen. In de markt merken we dat er ruimte is ontstaan voor duurzame verpakkingen.”

Bedrijven met een WOW-factor
Soms sta je perplex wat voor bijzondere bedrijven onze gemeente rijk is. Ze hebben een uniek product, enorme impact of buitengewoon verhaal - en zitten gewoon om de hoek! In deze rubriek zoeken we die bedrijven op. Ken jij ook een bedrijf met deze wow-factor of heb jij zelf dat bijzondere verhaal? Stuur dan een e-mail naar redactie@kijkopbr.nl.

Bandbocht

Advertentie

Categorieën