Ernst-Willem en zijn vrouw stortten zich na de verkoop van 't Vaantje volledig op de wijn.
Ernst-Willem en zijn vrouw stortten zich na de verkoop van 't Vaantje volledig op de wijn. Foto:

‘Je kunt wijn pas goed verkopen als het gaat leven’

Bedrijfsberichten WOW! Gewoon van hier

Na het afscheid van hun geliefde ’t Vaantje vorig jaar richtten Ernst-Willem van der Lee en zijn vrouw Jolanda zich op hun andere bedrijf: wijnimporteur Galladio World Products. Ernst-Willem: “Het is een uit de hand gelopen hobby.”

Het was Ernst-Willems vader die hem deed kennismaken met de wereld van het wijnmaken. Toen Ernst-Willem klein was, reed zijn vader al met hem met de auto naar Spanje, terwijl ze onderweg allerlei mooie Franse en Spaanse wijngaarden aandeden. “In die tijd kon je als kind nog weleens een slokje proeven. Maar het waarderen van de smaak is pas later gekomen!”

De eerste 11.000 flessen
11 jaar geleden, toen Ernst-Willem en Jolanda ’t Vaantje overnamen, wilden ze ook de wijnkaart onder handen nemen. Ze reisden af naar een vriend in Chili, die hen ook visproducten leverde. “Hij was daarnaast enorm trots op de wijnbouw van zijn land. In tien dagen bezochten we tien wijngaarden,” vertelt Ernst-Willem. “De meeste vonden we niet heel bijzonder, maar eentje trok onze aandacht. Die werd nog niet geleverd in Nederland, maar wij wilden die import wel oppakken.” Zo begon Galladio World Products, waarmee Ernst-Willem de link legde met zijn vader. “Hij had een holding Xalladio, vernoemd naar de Palladiostraat waar zijn accountant zat. Ik heb weer de eerste letter veranderd en er Galladio van gemaakt,” lacht hij.

Uit het niets importeren uit Chili bleek echter niet gemakkelijk. “Normaal begin je met een doosje uit Frankrijk of Spanje, maar omdat het uit Chili kwam, hadden we meteen een groot deel van een container met 11.000 flessen,” vertelt Ernst-Willem. De leveringen gingen via een magazijn in Antwerpen, maar Ernst-Willem was niet tevreden met de gang van zaken. “Op een gegeven moment zeiden wij, laat ons dat magazijnbeheer maar doen. Voortaan bedienden wij de kleine importeurs in Europa en hadden we er ineens een hele logistieke tak bij!”

Verliefd op de wijn
In de loop der jaren breidde Galladio World Products het assortiment uit. Ernst-Willem zocht en zoekt naar wijnen buiten de gebaande paden, van kleine wijnhuizen en die passen in de collectie, met liefst druivensoorten die nog niet aanwezig zijn. Hoe komt Ernst-Willem aan die nieuwe wijnen? “Eigenlijk heel simpel,” zegt hij. “Als we op vakantie in Spanje op een terrasje zitten en een mooie wijn drinken, zoeken we hem op: is die al in Nederland verkrijgbaar? Zo niet, dan sturen we brutaal een mailtje of plegen een telefoontje met het wijnhuis om op bezoek te komen.” 

Ernst-Willem zit te stralen als hij denk aan zo’n bezoek. “Als je aankomt, leer je vaak eerst de hele familie kennen, omdat iedereen meewerkt in het bedrijf. Daarna geeft een van hen, vaak de zoon of dochter, een rondleiding door het hele bedrijf, van de gaard tot de kelder. De verliefdheid op hun eigen product straalt er dan vanaf. Na de toer proeven we de wijn tijdens een uitgebreide lunch. Is het wijnhuis interessant, dan proberen we de hele lijn op te nemen.”

Na zo’n warm onthaal moet Ernst-Willem toegeven dat het niet meer alleen om de wijn gaat. “Je smaak wordt altijd beïnvloed: door het gerecht erbij, het glas waar je uit drinkt, het gezelschap waarin je je bevindt. Maar dat is niet erg. Je kunt de wijn namelijk alleen goed verkopen als je de mensen kent en de grond in je handen hebt gehad. Dan gaat het leven.”

Kopen en proeven
Galladio World Products heeft inmiddels een kantoor en opslag op bedrijventerrein Zoutman. Bijna alle import is in de slijterij en bar ‘t Reeuwijks Wijnhuis (ook eigendom van Ernst-Willem en zijn vrouw) op Miereakker te kopen en te proeven. “We werken nu met een topteam, 19 wijnhuizen met 186 wijnen van 38 druivensoorten, uit Chili, Argentinië en vooral Spanje. Maar het belangrijkste is natuurlijk: ze zijn allemaal erg lekker!”

Bedrijven met een WOW-factor
Soms sta je perplex wat voor bijzondere bedrijven onze gemeente rijk is. Ze hebben een uniek product, enorme impact of buitengewoon verhaal - en zitten gewoon om de hoek! In deze rubriek zoeken we die bedrijven op. Ken jij ook een bedrijf met deze wow-factor of heb jij zelf dat bijzondere verhaal? Stuur dan een e-mail naar redactie@kijkopbr.nl.

Advertentie

Categorieën