De Brugweg tussen Reeuwijk-Dorp en Waddinxveen.
De Brugweg tussen Reeuwijk-Dorp en Waddinxveen. Foto: gemeente Waddinxveen

Waddinxveen op ramkoers

Interview

REEUWIJK-DORP - De gemeente Waddinxveen ligt met het bewonerscomité Brugweg op ramkoers met onze gemeente. Uit notulen blijkt dat tegen bouwplannen in Reeuwijk-Dorp juridisch bezwaar zal worden gemaakt. Genoemd worden onder meer de Pastorie (huisvesting voor ouderen), Centrumplan Reeuwijk-Dorp, Achter de Boerderij, en St. Catharina, maar ook het toekomstige Reesveld III. Dergelijke bouwplannen kunnen daardoor flinke vertraging oplopen.

door Henri Stolwijk

Aan dat overleg namen namens Waddinxveen wethouder Femke Vleij en projectleider Robert Bruin deel. Vleij adviseerde het bewonerscomité Brugweg ook de provincie te betrekken bij de bezwaren.

Afwijzen

De Waddinxveners houden er rekening mee dat Bodegraven-Reeuwijk de drie voorgestelde opties voor een nieuwe ontsluitingsweg zal afwijzen. Het wordt “een complicerende factor” genoemd dat die dan op Waddinxveens grondgebied gevonden moet worden, waar de drie opties vooral over Reeuwijks grondgebied lopen.

In de notulen staat letterlijk dat “het belangrijk is om over dit onderwerp de komende maanden ‘rust’ te bewaren zodat de raad van Bodegraven-Reeuwijk niet te veel wordt gealarmeerd en stellingen al vroegtijdig worden ingenomen.”

Het verzet in Reeuwijk-Dorp en de Tempel tegen de eventuele aanleg van een ontsluiting om de Brugweg te ontlasten krijgt inmiddels steeds meer handen en voeten. Deze week heeft een aantal bewonerscomités uit Reeuwijk-Dorp samen met ondernemersvereniging Vort een lijvig dossier ingeleverd waarin stelling wordt genomen tegen de drie alternatieven voor een ontsluiting. Alle voorstellen berusten, aldus de Reeuwijkse visie, op verkeerde aannames en uitgangspunten.

Lokaal probleem

In groter verband, Beter Bereikbaar Gouwe, is bepaald dat de verkeersstromen op de Waddinxveense Brugweg als een lokaal probleem gelden dat de gemeenten zelf moeten oplossen. Vooral de veiligheid van fietsers op deze weg roept vragen op. Er wordt overigens al sinds jaar en dag gesproken over een oplossing, waarbij in het verleden bijvoorbeeld is nagedacht over een apart fietspad. 

Na onderzoek stelde bureau Royal Haskoning DHV nu ter ontsluiting elf alternatieven voor, waarvan er drie zijn geselecteerd voor nader onderzoek. Acht vielen dus af. Een verbinding voert door de polder naar de Henegouwerweg, de andere twee richting de Reeuwijkse rondweg.

De Reeuwijkse bezwaren richten zich er met name op, dat de alternatieven niet voor ontlasting zorgen, maar juist meer sluipverkeer aantrekken omdat binnendoor snellere routes naar de A12 worden gecreëerd. In het inmiddels aan de gemeenteraden aangeboden rapport staat juist dat het aantal verkeersbewegingen op de Brugweg de afgelopen jaren is gedaald. Ook de hoeveelheid zwaar vrachtverkeer daalt, onder meer omdat Kaashandel Vergeer Holland een grote productiehal heeft geopend in Bodegraven, waardoor de vestiging in Reeuwijk-Dorp een kleinere rol speelt. Het aanstaande vertrek van de Action zal ook tot minder verkeer leiden. Reeuwijk-Dorp vraagt zich af of nieuwbouw aan de Brugweg ook niet voor meer verkeer heeft gezorgd.

Veiligheid toegenomen

Daarbij wordt er op gewezen, dat door verkeersmaatregelen op de Brugweg de veiligheid is toegenomen. Waarbij het gevoel van de bewoners en gebruikers van die verbinding afwijkt van de objectieve cijfers. De statistieken leren dat vooral fietsers betrokken zijn 

bij ongelukken. 

De gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk heeft wethouder Robert Kersbergen, verantwoordelijk voor dit dossier, gesommeerd een inschatting te maken van mogelijke kosten voor nader onderzoek en duidelijk in beeld te brengen hoe die kosten verdeeld zullen worden. Inmiddels worden plannen voorbereid voor nieuwe verkeerstellingen, om een actueel inzicht te krijgen in de verkeersstromen. Het nu gepresenteerde rapport moet nieuwe bouwstenen aandragen voor de voortgaande discussie.

Wethouder Robin Kersbergen moet op onderzoek uit.

Advertentie

Categorieën