Broekvelderbrug. Beeld: Cock Karssen
Broekvelderbrug. Beeld: Cock Karssen

De Broekvelderbrug: de derde brug in Bodegraven

Algemeen Human Interest Verhalen uit het archief

Verhalen uit het archief


Vanouds heeft Bodegraven slechts één brug gekend, de oudste gegevens dateren uit de veertiende eeuw. Pas de afgelopen decennia kreeg die brug gezelschap, en die nieuwe bruggen kwamen er niet vanzelf.

door Cock Karssen

De oudste brug 

Omstreeks 1365 moet Bodegraven de eerste brug gekregen hebben. Het was een houten brug die tot ver in de zestiende eeuw heeft gefunctioneerd. In 1565 besloot het Grootwaterschap Woerden, de eigenaar van de brug, dat er een stenen variant voor in de plaats moest komen. Deze brug heeft de vernieling in 1672 door de Fransen overleefd. 

Op een afbeelding uit 1811 is een houten ophaalbrug te zien die in 1848 door een lager exemplaar is vervangen. Deze nieuwe brug heeft wonderlijk de grote brand van 1870 overleefd, maar werd in 1880 toch door een ijzeren ophaalbrug vervangen. Later werd deze weer vervangen door bijna dezelfde brug kwam, die echter met de klap naar het zuiden open ging. In 1960 werd de veel bredere brug van nu gebouwd, waarvoor in de smalle noordelijke Brugstraat panden gesloopt moesten worden.

De Crolesbrug

In 1964 werden de renzen van Bodegraven opnieuw getrokken, waardoor het dorp ineens met 2300 personen groeide. Ondanks deze nieuwe grenzen kwam Bodegraven in de jaren erna aan het einde van haar uitbreidingsmogelijkheden. In het zuiden was in 1970 de omleidingsweg aangelegd, waardoor de verkeersstroom door de dorpskom beëindigd was.

In het noorden vormde de Koninginneweg de grens van de bebouwing. Ondanks protesten van bewoners van deze weg met actiecomité ‘Omleidingsweg Noord Ongehoord’ werd hier ook een omleidingsweg aangelegd, de Burgemeester Kremerweg. Deze weg werd met Zuid-Bodegraven verbonden door de bouw van een tweede brug, de burgemeester Crolesbrug. Deze brug werd door de burgemeester zelf in 1972 geopend.

Aanleg van de rondweg

Al in 1980 was door de gemeenteraad van Bodegraven gediscussieerd over een plan om het steeds toenemende verkeer in de dorpskom beter te laten circuleren. Men besloot toen om een verkeerscirculatieplan te ontwikkelen. Aan de hand van publicaties in de plaatselijke en regionale kranten kunnen wij de discussies over dit plan nog steeds volgen:

In de Bodegraafse Post van 21 december 1989 stond: ’Het verkeerscirculatieplan moet een einde maken aan de chaotische en verkeersonveilige situaties in het centrum. Wethouder J.A. Karssen presenteerde zijn plannen en waarschuwde dat men zich niet blind moet staren op de korte termijn, maar dat men een waarborg moet geven met het oog op de toekomst van het dorp. Het is investeren in de toekomst. Essentieel voor het verkeersluw maken van het dorp is het doortrekken van de Broekveldselaan en het aanleggen van de Doortocht.’

Er was echter veel beroering ontstaan in het dorp door de plannen, zo erg dat er in 1990 zelfs het actiecomité ‘Comité Derde Rijnbrug’ werd opgericht. Rijn en Gouwe schreef daarover op 2 juli 1991: ‘Comité Derde Rijnbrug verzoekt de gemeente Bodegraven om de plannen voor het doortrekken van de Broekveldselaan te heroverwegen. Het comité bestaat uit een aantal oud raadsleden en andere prominenten, zoals M.Kromwijk en C.Hamoen (PvdA) en J. Van Nieuwkoop-Guldemond en A. Rijnbeek (CDA). De enorme kosten baren het comité zorgen.’ 

Er volgt veel discussie in de plaatselijk kranten, waarbij getwijfeld werd aan de berekeningen van de verkeersintensiteit, die volgens wethouder Karssen de omleidingsweg noodzakelijk maakten. Tegenstanders dachten dat slechts een handje vol auto’s gebruik zou maken van de nieuwe brug. In een artikel in Rijn en Gouwe van 10 april 1993 verwoordt de wethouder zijn standpunt als volgt: ‘Als de werkzaamheden niet worden uitgevoerd, dan zal de brug in het centrum in het jaar 2005 dagelijks bijna 1100 auto’s per dag moeten verwerken. De derde Rijnbrug kan volgens de cijfers dagelijks zorgen voor de verwerking van 790 auto’s.’

Toch doorgezet

De gemoederen komen echter niet tot bedaren, er werd uiteindelijk zelfs een nieuwe politiek partij opgericht om de plannen te torpederen: Beter Bodegraven. In februari 1994 neemt de gemeenteraad ondanks de protesten het plan toch aan. Men schat de kosten op 22 miljoen gulden, waarbij de ongelijkvloerse kruising met de spoorbaan een grote kostenpost is.

In februari 1996 volgen nog eenmaal verhitte discussies in de gemeenteraad, omdat D66 een motie had ingediend om het plan uit te stellen. De raad gaf echter de verantwoordelijke wethouder Koos Karssen het groene licht door met 11 stemmen voor en 4 tegen voor de realisatie van de plannen te stemmen.

De uiteindelijke kosten bleken 500.000 gulden binnen de raming te vallen. Op 17 december 1997 werd de nieuwe brug geopend, waarbij behalve de diverse gemeenteraadsleden en andere betrokkenen, ook 900 kinderen en 150 families uit de omgeving aanwezig waren.

Broekvelderbrug in aanbouw. Beeld: Cock Karssen

Advertentie

Categorieën