Ondernemers pakken de coronahandschoen op en gaan ervoor | KOBR: het nieuws uit Bodegraven-Reeuwijk
<p>&nbsp;Ben de Vries (links) van bloemenzaak FLWRS is blij dat hij nog mag verkopen.</p>

 Ben de Vries (links) van bloemenzaak FLWRS is blij dat hij nog mag verkopen.

(Foto: Ans van Heck)

Ondernemers pakken de coronahandschoen op en gaan ervoor

  Zakelijk

BODEGRAVEN-REEUWIJK - Sommige mensen hebben een soort knop die ze kunnen omzetten. Ze passen zich aan en ‘denken om’. Ondernemers hebben dit aanpassingsvermogen nu in ieder geval nodig om zich staande te houden. Een (bel)rondje langs verschillende ondernemers in Bodegraven-Reeuwijk geeft een interessant beeld van vaak nuchtere karakters, positieve benaderingen en een aardige dosis relativerings- en aanpassingsvermogen. Niet achterover leunen, maar kijken waar kansen liggen en vooral dóen.

Peter Kwinten, eigenaar van marketingbureau Kjoew in Reeuwijk vertelt: “Wij zaten als bedrijf eigenlijk al een tijdje in een veranderingsproces toen de lockdown inging. We waren bezig nieuwe strategische keuzes te maken in onze bedrijfsvoering en dachten na over hoe we ons op de markt moeten positioneren. Dit kwam door de lockdown in een stroomversnelling.” Daarnaast besloot Kjoew voor sommige producten zelf een productielijn op te starten en hebben twee extra webshops ingericht. “Wij keken dus meteen waar onze kansen lagen en waar we konden omschakelen. Daarnaast zijn we heel actief geweest op sociale media, wat er zelfs toe heeft geleid dat we het jaar helemaal niet verkeerd hebben afgesloten.”

Ook Ben de Vries van bloemenzaak FLWRS in Reeuwijk bevestigt dat snel schakelen loont. “Bij de aankondiging van de nieuwe lockdown vlak voor Kerst kregen we vanuit de bloemenbranche bericht dat we alleen nog buiten bloemen mochten verkopen. Dat was een klein wonder, want bloemen zijn natuurlijk geen essentiële goederen. Wij hebben buiten meteen een tent en een stal opgezet en de bloemen naar buiten gebracht. Het is een rare tijd, maar we mogen tenminste verkopen.”

Opmerkelijke verschuivingen
Ook in de uitvaartbranche zijn er opmerkelijke verschuivingen. Door de overheidsmaatregelen is het aantal toegestane personen bij een uitvaart aan banden gelegd tot maximaal vijftig personen. Volgens Ronald van Loon van Ronald van Loon Uitvaarten zijn er nu vaak maar tien tot vijftien mensen bij een uitvaart aanwezig. “Mensen vinden het vaak moeilijk te kiezen wie ze wel of niet uitnodigen,” vertelt Ronald. “Dan houden ze het maar klein en intiem.” Dit heeft natuurlijk een enorme impact op het horeca-aspect van de uitvaart, maar tegelijkertijd ziet Ronald allerlei nieuwe ontwikkelingen. “Dit heeft tot allerlei aanpassingen in de organisatie van een uitvaart geleid. Livestreams zijn nu bijvoorbeeld bijna gemeengoed geworden. Ook erehagen zijn ‘nieuw’ en komen veel voor.”

Thuisbezorgen
Volgens René Nauta van Kwalitaria in Bodegraven was thuisbezorgen al een trend voordat corona uitbrak, maar deze is nu in een stroomversnelling gekomen. “Toen vorig jaar de aankondiging kwam dat alles dicht moest, had ik twee vestigingen en een sportcafé, die allemaal dicht moesten, terwijl ik net bezig was een derde vestiging te openen. Gelukkig bleek al snel dat er wel weer mocht worden afgehaald en bezorgd. Ik heb meteen extra brommers besteld en extra bezorgers aangenomen. Dat heeft goed uitgepakt.”

De situatie van het afgelopen jaar heeft er volgens René ook voor gezorgd dat hij beter let op de cijfers. Omdat hij nu de tijd heeft gehad ze te analyseren, heeft hij een duidelijker beeld gekregen van zijn omzet. “Corona is wat dat betreft wel een eyeopener voor mij geweest. Vroeger zaten we toch veel meer in een luxepositie. Maar, nu hebben we alles weer op scherp, en dat is eigenlijk ook wel heel goed!”

Maar een tank benzine extra
In de detailhandel hebben veel winkeliers last van de lockdown, maar er zijn er ook genoeg die inzetten op extra service. Linda Stuivenberg en Wim Pauwen van kledingzaak Lynny’s Boutique in Bodegraven werken harder dan ooit. Wim: “Toen de mondkapjesplicht kwam, merkten we dat veel mensen kleding passen met een mondkapje op niet prettig vonden. Er kwamen minder mensen naar de winkel. Toen we dicht moesten, dachten we wel even: wat nu?” Het was hun geluk dat veel klanten al bekend waren met hun webshop. “We hebben de webshop extra gepromoot en maken ‘pas-tassen’ voor mensen die een setje willen hebben. We doen er dan verschillende setjes in, brengen de tas naar de klant en wat ze houden, daar krijgen ze een tikkie voor. We ruilen als het nodig is, we doen niet moeilijk. Tot nu toe werkt dat heel goed. We hebben het eigenlijk veel drukker dan normaal.”

Kaars Schoenenhuis in Reeuwijk werkt op een vergelijkbare manier. Gerard Kaars: “Wij vullen een doos met vier tot zes paar schoenen in de richting van wat de klant zoekt. Die bezorgen we zo snel mogelijk bij de klant thuis en we halen ze later ook weer op. De klant krijgt daarna een betaalverzoek. Op die manier werken we geheel coronaproof. We denken zelfs dat deze vorm straks, als de winkels weer open mogen, voor een deel zal blijven, want er zijn zeker klanten voor wie dit heel prettig is, zoals ouderen en mensen die in een verzorgingstehuis wonen. Voor ons is het veel werk, maar we kunnen tenminste doordraaien en het kost maar een tank benzine extra per week.”

Schot in de roos
De horeca is natuurlijk een van de zwaarst getroffen branches. Arnold Elderhorst (kok) was vorig jaar net als zzp’er begonnen toen de coronacrisis uitbrak en de horeca dicht moest. Eind 2020 besloot hij de handen ineen te slaan met zijn vriend Arno Stalenburg, die tijdens de eerste lockdown als freelance kok al met ByArnoCulinair was begonnen. De twee bedachten een ‘thuistafelconcept’, met gourmetschotels, een 4-gangenmenu, borrelplanken en rollade- of wildschotels, met aandacht voor zowel kwaliteit als uitstraling.

De producten worden niet geleverd in standaard plastic of aluminiumbakjes, maar aantrekkelijk opgemaakt in mooie schalen of op plankjes. Arnold: “Het concept was in eerste instantie voor particulieren bedoeld, maar al heel snel begonnen ook bedrijven deze maaltijden te bestellen. Op een bepaald moment ging het zo hard dat we nergens meer schalen of planken konden krijgen. Toen zijn we bij Ikea gaan inkopen, maar ook die was al snel uitverkocht. Via familie hebben we ze uiteindelijk uit alle Ikea-vestigingen in het land kunnen krijgen.” Tegen Kerst liep het helemaal storm. “Heel veel familie en vrienden hebben meegeholpen. We hadden het met zijn tweeën nooit voor elkaar gekregen.”

Nieuwe energie
Een pandemie als COVID-19 vergt van iedereen veel aanpassingsvermogen, van relatief kleine aanpassingen door je werkzaamheden anders te organiseren tot grote, nieuwe strategische keuzes voor je bedrijf. Al is dat in sommige branches erg moeilijk, uit de rondgang langs ondernemers blijkt dat er op veel plekken toch mogelijkheden zijn. Met een positieve benadering, servicegerichtheid, digitale hulpmiddelen, slimme analyses van kansen en het aanpassen van hun activiteiten stellen ondernemers zich tegen de crisis teweer.

En als het lukt, levert dat veel voldoening op. In de verschillende gesprekken kwam naar voren dat de huidige situatie ook nieuwe energie in de ondernemers losmaakt. Ze zijn weer met beide benen op de grond gezet, teruggeworpen naar een situatie waarin ze scherp moeten zijn en echt kansen moeten grijpen. Ze nemen niet alles automatisch voor ‘normaal’ aan, maar verzinnen een oplossing. Dat is erg mooi om te zien!

Tekst en beeld: Ans van Heck

Meer berichten