Ontwerper Sander de Bruijn voor Efteling-attractie Symbolica.
Ontwerper Sander de Bruijn voor Efteling-attractie Symbolica. Foto: Ilse Höcker

"Onuitputtelijke bron van inspiratie"

Algemeen

Bodegraven – Sprookjes bestaan. Je zou het bijna geloven als je de Efteling bezoekt, want dat is een unieke, magische beleving. Een mystieke omgeving met spannende attracties, waar de tijd geen vat op lijkt te hebben. Hier beleef je lang vervlogen tijden, zonder dat het nodig is om te weten wanneer dat dan precies was. 'Er was eens… heel, heel lang geleden' volstaat. Precies zoals dat hoort bij een sprookje.

Team Lead Ontwerp Sander de Bruijn (37) werkt nu tien jaar als ontwerper voor het beroemde attractiepark. Geboren in Bodegraven, maar opgegroeid in Veenendaal. Toen Sander drie jaar was, verhuisde het gezin daarheen voor het werk van zijn vader. "De binding met Bodegraven is altijd sterk gebleven," zegt Sander. Ook omdat er nog veel familie woont. "Iedere zondag gingen we naar opa en oma, van familie De Bruijn en familie Van Zelderen." Vooral daar, in en om de bakkerij, hadden de kleinkinderen heerlijk de ruimte. Na zijn studie keerde Sander terug naar het Groene Hart, naar Gouda. "De tongval en de directe manier-van-doen, ik voel me daar goed bij en het bleef trekken." Tijdens de eerste drie jaar reisde hij op en neer naar Kaatsheuvel. Nu woont hij met zijn gezin in 's-Hertogenbosch, wat ook goed bevalt en qua werk veel praktischer is.

Talent, fantasie en magie

Vlak naast de ingang van het park ligt het Efteling-kantoor. Aan de voorzijde imposante witte gevels, waar een bijna betoverende werking vanuit gaat. Ook voor dit ontwerp tekende Sander. De achterzijde maakt onderdeel uit van het decor van de magische stad Raveleijn. Zo wordt op een slimme manier gebruik gemaakt van de ligging. Eenmaal binnen in één van de kantoorruimten, zijn we ongemerkt figuranten in deze parkshow. Wij zijn dan de schaduwen-achter-de-ramen. Hier vertelt Sander over zijn werk, vol talent, fantasie en beleving. Hij is trots op zijn werk, maar blijft bescheiden, precies zoals zijn oom Cees heeft beschreven. Dat zijn oom zo trots over hem heeft verteld, waardeert Sander enorm.

Efteling is tijdloos bijzonder

Het park is verdeeld in vijf Rijken, met elk een eigen karakter. Van Marerijk met het Sprookjesbos tot Ruigrijk met spannende achtbanen. Doordat alle gedeelten naadloos in elkaar overlopen, vervaagt elk gevoel voor tijd. "Hier kunnen onze gasten even ontsnappen aan het leven-van-alledag," vertelt Sander. De Efteling verstaat als geen ander de kunst om voortdurend te vernieuwen en tegelijkertijd de eenheid van het park te bewaren. Ook de laatste grote attracties zijn stuk voor stuk echte noviteiten, maar passen perfect bij de rest van de omgeving. Alsof het nooit anders is geweest. Zo blijft een bezoek steeds verrassend, terwijl ook die herkenning blijft. Dat vertrouwde gevoel van: 'Dit was er vroeger ook al, toen ik klein was.' Sander: "Zo kan elke generatie hier een stukje van z'n eigen jeugd herbeleven. Dat maakt een Efteling-bezoek ook zo speciaal: dat je het sámen beleeft."

Natuur en sprookje

De Efteling is één van de weinige parken waar de kaders worden aangegeven door de natuur en de sprookjesachtige signatuur. "Hoe beter je dit snapt, hoe mooier de opdracht voor de Efteling wordt." Sander ziet ieder nieuw project voor het park als een eindopdracht voor de Kunstacademie. Het team ontwerpers stelt zichzelf vragen als: is de droom groot genoeg, is het bijzonder, is het uniek en willen bezoekers hiervoor komen? En zo ja: past het binnen het budget, tijd en de ligging van het park? Sander vindt het een enorme uitdaging om elke keer iets nieuws te ontwerpen. Het doel is om samen met collega's de Efteling continue verder te brengen. Maar wel met respect voor het verleden. "We willen steeds nieuwe dingen toevoegen aan het rijkgekleurde palet van de Efteling," benadrukt Sander.

Excelleren op details

Hoe langer je kijkt, des te duidelijker wordt hoe belangrijk de sfeerbepalende elementen zijn. Van de attracties en in het gehele park. Sander: "Zo was neogotiek nog niet echt te vinden in het park. Nu is er Raveleijn met onder andere neogotische elementen. Bij de 'Baron' is de materiaalkeuze heel bepalend geweest. Het staal van de mijnkracht is uitgewerkt tot in de toren. Dat was ook nog niet eerder gedaan." En zo heeft Symbolica echt koperen daken en wordt er gebruik gemaakt van een heel nieuw transsportsysteem. "Alles is hier gekozen, niets is per toeval. Wij excelleren op details," weet Sander. "En elk detail in het attractiepark ken ik." Momenteel werkt Sander met zijn team aan een nieuw sprookje. "Tot nu toe zijn alle sprookjes gemaakt om van een afstandje naar te kijken. In dit ontwerp kunnen bezoekers er zelf doorheen varen."

'Museum' met vijf miljoen bezoekers

Met zoveel talent zou Sander ook als toegepast kunstenaar kunnen exposeren. Die wens bestaat ook, maar dat is niet te combineren met zijn functie van Team Lead Ontwerp. "Daarnaast is de Efteling voor mij zo'n onuitputtelijke bron van inspiratie om mee aan de gang te gaan. En bovendien, welk museum trekt nu jaarlijks vijf miljoen bezoekers?"

Tekst en beeld: Ilse Höcker

Ontwerper Sander de Bruijn bij Efteling-attractie Baron 1898.

Advertentie

Categorieën