"Kerkstraat 138, daar is Sander geboren," vertelt Cees van Zelderen Foto: Ilse Höcker

Een modern sprookje: Bodegraafs jongetje-van-toen is nu Efteling ontwerper

Algemeen

Bodegraven - De Efteling, de Wereld Vol Wonderen in Kaatsheuvel. Wie is daar niet geweest? Het wereldberoemde attractiepark met het Sprookjebos, Volk van Laaf, de Python en Droomvlucht. Minder bekend is de link met Bodegraven. Hier werd in 1980 Sander de Bruijn geboren. Inmiddels werkt hij al tien jaar als ontwerper voor de Efteling. Drie recente grote publieksstrekkers waar Sander zijn stempel op drukte zijn Raveleijn (2011), Baron 1898 (2015) en Symbolica (2017). Deze interactieve 'dark ride' werd geopend als jubileumattractie ter ere van het 65-jarige bestaan. Kosten: 35 miljoen euro, de duurste attractie in de Efteling ooit. Symbolica maakt onderdeel uit van het meerjarenplan om vijf miljoen bezoekers te trekken in 2020. Dit bezoekersaantal werd al in 2017 gehaald, mede dankzij het creëren van nieuwe verblijfsaccommodaties, de grootse viering van het jubileumjaar én Symbolica.

Er was eens… het lijkt wel een modern sprookje als Cees van Zelderen vertelt hoe dit creatieve jongetje uit Bodegraven opgroeit tot een ontwerper voor de magische wereld in Kaatsheuvel. Cees kan dat als geen ander, want Sander is namelijk zijn neef. En creativiteit zit duidelijk in de familie. Sander is een begaafd kunstenaar, Cees een begenadigd verhalenverteller. Met een warme stem zoals die van de Sprookjesboom.

Bodegraafse wortels

In Bodegraven is Van Zelderen een bekende familienaam. Cees was jarenlang bode op het gemeentehuis en verzorgde historische stadswandelingen. Cees' vader stond bekend als de gelijknamige warme bakker uit de Kerkstraat. De bakkerij en aangrenzende panden zijn nog steeds in familiebezit. Sanders vader wilde van jongs af aan bakker worden en kwam in dienst bij de bakkerij. Cees: "Later is hij met één van mijn zussen getrouwd, Hélène, Sander's moeder. En onlangs is Sander zelf vader geworden."

Talentvol maar bescheiden

Cees: "Sander is heel bescheiden, hij laat de helft weg wanneer hij zelf z'n verhaal vertelt. Hij benadrukt altijd dat het niet alleen zijn werk is, maar van het hele team." Zo werkte maar liefst vijftig man aan achtbaan Baron 1898. Cees is als een vader zo trots op zijn neven, op Sander en zijn jongere broer Maarten-Joost.

Inspiratie

In de woonkamer van Cees kom je ogen te kort. Aan de muren een prachtige verzameling schilderijen en tekeningen. Deze heraldiek, compleet met familiewapen, was ongetwijfeld een inspiratiebron voor de nog jonge Sander. Boven de schouw hangt een groot olieverfschilderij, ervoor staat een miniatuurtje van Raveleijn's Ridder Thomas. De gelijkenis tussen beide rode ridders is opvallend. Die kastelen, ridders en zwarte vogels komen allemaal terug in de parkshow van de Efteling: 'Raveleijn, waar raven ruiters zullen zijn'. Sander bedacht de naam en ontwierp de attractie, kinderboekenschrijver Paul van Loon schreef het verhaal.

Kunstacademie

In opdracht van Cees maakte een Bodegraafse schilder een aantal van die schilderijen. De tekeningen maakte Sander in de loop der jaren en schonk ze vervolgens aan zijn oom. Nog vóór het Grafisch Lyceum vroeg Cees zijn neef om drie betekenisvolle afbeeldingen uit te werken. Sander maakte minutieuze weergaven van de familiezegelring, het Gouden Bakkerswapen en de Bodegraafse bode-bus. Hij was toen veertien jaar. De potloodschetsen aan de muur herinneren aan gezamenlijke vakanties: de Grote Kerk van Mechelen en de Kathedraal van Rochester. Mede door deze gedetailleerde tekeningen werd Sander toegelaten tot de Kunstacademie.

Prijzen

Vroeger ging Cees geregeld met zijn neefjes op stap, vaak naar de Efteling. Cees en Sander hadden gezamenlijk interesse in de wereld van Anton Pieck; dé meester in de precieze weergave van gebouwen en hun verschillende bouwstijlen. "Zulk werk wilde Sander later ook graag gaan doen," vertelt Cees. Tijdens een volgend Efteling-bezoek opperde Cees om hier eens te vragen hoe dat zou kunnen. Een gedegen vakopleiding was het advies. Na het Grafisch Lyceum volgde Sander de Hogeschool voor de Kunsten. "Als eindexamenopdracht voor de Kunstacademie maakte hij een Pharmacie Zoologique (apotheek voor dieren),'' vertelt Cees. "Prachtige aquarellen in het karkas van een dinosaurus. Binnenin een wijzer, met daarop het juiste medicijn voor elke kwaal." Hiervoor ontving Sander de Prins Bernhard Cultuurprijs van de stad Utrecht. Begin dit jaar mochten hij en een aantal collega's namens de Efteling de Thea Award for Outstanding Achievement in ontvangst nemen voor Symbolica. Ter ere van deze prestigieuze prijs, die werd uitgereikt in Los Angeles door de Themed Entertainment Association, ontwierp Sander een prachtige tekening van Symbolica en het kasteel van Doornroosje.

Harde werker

Sander heeft altijd hard gewerkt voor deze droombaan. Zeven jaar lang logeerde hij tijdens de zomervakanties in Kaatsheuvel, bij kennissen van Lida de Bruin, een vriendin van zijn moeder. Dan werkte hij als vakantiekracht in de Efteling, in de horeca of achter de kassa van restaurant het Witte Paard. Na zijn werk ging hij kijken bij de ontwerpers. Zo kreeg hij van lieverlee ook werkzaamheden op de ontwerpafdeling. Uiteindelijk mocht hij meehelpen aan het maken van een Efteling-museum. "Ik ben heel trots," zegt Cees. Sander is onlangs binnen de Efteling benoemd tot 'Team Lead Ontwerp' en was hoofdontwerper voor Symbolica. Durven dromen, hard werken en talent is dus een magische combinatie!

www.efteling.com

Tekst en beeld: Ilse Höcker

Cees van Zelderen met op de foto Sander's zoon; op de achtergrond een aantal van Sander's tekeningen

Advertentie

Categorieën