Diederik Slieker met de winnende Eminence Grise op de arm en het certificaat in de hand.
Diederik Slieker met de winnende Eminence Grise op de arm en het certificaat in de hand.

Grijze eminentie als prijzenpakker bij Van der Heiden Kaas

Algemeen

De kaasrijpers van Van der Heiden Kaas ontvingen een betekenisvolle onderscheiding. Het Bodegraafse bedrijf viel bij de 33e World Cheese Awards uitgebreid in de prijzen. “250 experts zeggen dat Van der Heiden Kaas de lekkerste kaas heeft.’’

door Ad van den Herik

Diederik Slieker beent met gedecideerde pas door de imposante kaashal van Van der Heiden Kaas aan de Beneluxweg 10. Hij stopt bij de stelling waarop ronde kazen prijken, verpakt in wit papier met zwarte opdruk. Slieker, namens het Bodegraafse bedrijf verantwoordelijk voor de internationale verkoop, pakt een exemplaar van de plank en scheurt het verpakkingspapier gedeeltelijk weg. Verrassenderwijs verschijnt er geen gele, maar een grijze korst. “Dit is de Eminence Grise. Die mag niet luchtdicht verpakt worden. Door het papier kan de kaas blijven ademen en verder rijpen,’’ verduidelijkt Slieker. 

En juist door dat bijzondere rijpingsproces heeft de 25-jarige medewerker namens zijn bedrijf goud in handen. Supergoud zelfs: een winnende inzending bij de zogenaamde World Cheese Awards, die begin deze maand in het Spaanse Oviedo plaatsvond. Het is een soort wereldkampioenschap voor kazen. In de categorie Super Gold - de hoogste onderscheiding – waardeerde een jury van enkele honderden deskundigen de grijze kaas van Van der Heiden Kaas met een betekenisvolle derde plaats. Slieker legt uit dat deze ‘grijze eminentie’ een lange rijpingsweg volgt voordat de consument een plakje afschaaft. “Het is een Nederlandse kaas die hier zes weken rijpt. Daarna gaat de kaas naar Frankrijk, waar hij zo’n vier tot zes maanden verder rijpt in een grot. Daar slaan kalkschimmels en vochtigheid op de kaas, waardoor deze milder wordt en zijn smeuïgheid krijgt.’’

Door de eervolle internationale waardering hoeft Van der Heiden Kaas over de kwaliteit van zijn kazen niet het ‘wij van wc-eend’-verhaal uit te dragen. Een internationaal erkend keurmerk zorgt voor herkenning, naamsbekendheid en kwaliteitsgarantie. “We laten nu 250 experts zeggen dat Van der Heiden Kaas de lekkerste kaas heeft. Als anderen vertellen hoe goed je bent, levert dat veel publiciteit op. Je merkt dat er veel verkeer is op onze website en mijn mailbox staat helemaal vol met aanvragen,’’ glimt Slieker van trots.

Over de grens

Inmiddels staat bij het familiebedrijf met dertien voltijdkrachten de derde generatie aan het roer: Maarten Jan van der Heiden. Zijn opa, met dezelfde voornaam, maakte op zijn boerderij in Stolwijk kaas van de rauwe melk van koeien. De kaas die Van der Heiden volgens dit receptuur maakte, bestaat nog steeds: Stolkse Boeren. Zoon Gijs voelde zich meer handelaar dan kaasmaker. Hij vestigde zich in 1973 in Bodegraven. Bij lokale boeren kocht hij kaas in en sloeg deze op in zijn pakhuis in de Kerkstraat. Later kwam er opslagruimte bij in de Bouwsteeg en Nieuwstraat, voordat de ondernemer ergens midden in de jaren negentig naar het huidige pand verhuisde. Hier ligt ongeveer 1,2 miljoen kilo kaas te rijpen. Gijs zette zijn kaas aanvankelijk af bij lokale buurtsupers en kaasventers. In de loop van de tijd veranderde die afzetmarkt. Inmiddels vindt zo’n 80 procent van alle kazen zijn weg over de grens. 

Naast de Eminence Grise ontvingen nog meer inzendingen uit het assortiment van Van der Heiden Kaas een award: Stolkse Boeren (zelfs drie verschillende soorten), Chèvrano Truffel en Golden Roemer. Slieker ziet dat als een beloning voor de werkhouding van de directie en het personeel. “Het is hier gezellig, er heerst een informele sfeer en er wordt hard gewerkt. We hebben een gezamenlijke ambitie om het vandaag beter te doen dan gisteren.’’ Heerlijke Hollandse nuchterheid gekoppeld aan ondernemerszin.


‘Als anderen vertellen hoe goed je bent, levert dat publiciteit op’

Advertentie

Categorieën