Logo kobr.nl
Foto: Marlien van Leeuwen

Parkeerdruk vraagt om structurele oplossing

Reeuwijk - De afgelopen weken zijn er diverse parkeerbonnen uitgedeeld rond de Koningin Wilhelminastraat, met name bij de kringloopwinkel De Kring. De parkeergelegenheid in het doodlopende straatje is ronduit klein te noemen. Als de BOA's dan ook nog parkeerbonnen uitdelen, is dat extra zuur voor bewoners en bezoekers die hun auto vanwege de parkeerdruk niet correct parkeren. Bewoners vragen om een structurele oplossing.

Volgens Wilma Grondman, één van de bewoners van de Koningin Wilheminastraat, hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. "Op dit moment is een groot deel van de Koningin Wilheminastraat afgesloten in verband met de ophoogwerkzaamheden. De bewoners van de circa 45 woningen moeten ook hun auto's kwijt. Bij het gedeelte wat al klaar is, zijn er minder parkeerplaatsen teruggekomen dan er voorheen waren. Daarbij zijn de parkeervakken niet meer gemarkeerd. Dus wordt er minder efficiënt geparkeerd, waardoor er nog minder parkeerruimte is. De bewoners van het Koningin Wilhelminahof hebben de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hun auto's staan er overdag ook. Evenals die van de werknemers van de woningbouwvereniging. De materialen voor de ophoogwerkzaamheden staan ook op parkeerplaatsen, evenals de bijbehorende voertuigen. Als we met elkaar creatief omgaan met de beschikbare ruimte, zie ik het probleem niet. Bij de herinrichting die ook voor dit gedeelte van de Koningin Wilheminastraat op stapel staat, zouden schuine parkeerplaatsen aan meer auto's ruimte bieden." In die gedachte is zij niet de enige; de rest van haar gedeelte van de Koningin Wilheminastraat vindt dat ook.

Wilma vervolgt: "De stoep aan de huizenkant is nu zo breed, daar passen geparkeerde auto's op. Je blijft als bewoner niet voor de ramen staan om te kijken of er al een parkeerplaats vrij is. Bovendien zijn er mensen die nachtdienst draaien, die gaan daar hun bed niet voor uit. De bezoekers van De Kring zullen ook niet steeds naar buiten lopen om te kijken of er al een parkeerplaats vrij is in plaats van de stoep. De BOA kwam parkeerbonnen uitschrijven tijdens de openingstijden van De Kring! Kijk als BOA wat de situatie ter plekke is en treedt coulant op. We moeten het tekort aan ruimte tenslotte met elkaar oplossen. Waarom geen gedoogbeleid als De Kring open is? Dat is drie keer per week! Dus waarom nu, in deze situatie bekeuren?"

Klachten

Die vraag leggen wij voor aan de desbetreffende ambtenaren van de gemeente: Jolanda Fennema als afgevaardigde van het team veiligheid & handhaving, Sabine Korevaar, adviseur verkeer & vervoer, en BOA Ton Steenwinkel. Fennema is blij met het gesprek, nu kan van de zijde van de gemeente aangegeven worden hoe ze tot deze werkwijze zijn gekomen. "Als we meldingen krijgen van overlast nemen we ter plekke de situatie op. Algemeen kan er denk ik wel gesteld worden dat iedereen het liefst zijn auto zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming wil parkeren. We kregen dus klachten over die overvolle straat. De inrichting van de straat, stoep en parkeerplaatsen is van lang geleden. Toen had niet iedereen meerdere auto's voor de deur. Naast de woningen langs de Koningin Wilhelminastraat heeft De Kringloop haar onderkomen in het grote gebouw, voorheen de werkplaats van de gemeente, gekregen. Daarna is het gebouw van de Woningbouwvereniging Reeuwijk gekomen. Maar ruimte om de parkeergelegenheid navenant op te schroeven, is er simpelweg niet. Koorevaar legt uit dat bij de herindeling van dit gedeelte van onze gemeente bewoners gehoord zijn en de input zoveel mogelijk is meegenomen. "De hoeveelheid parkeerplaatsen is mede afhankelijk van de draaicirkel om te kunnen (in)parkeren. Schuin parkeren heeft meer ruimte nodig en haaks parkeren nóg meer. In dit specifieke geval zal bij de herinrichting van de straat de stoep smaller gemaakt worden, zodat er wel twee rijrichtingen ontstaan. Meer parkeerplaatsen zitten er niet in."

Nooit op de stoep

Parkeren op de stoep is uit den boze. Door het gewicht van de auto's zal de stoep op den duur verzakken. Een onveilige situatie, waar de gemeente wel verantwoordelijk voor is. De eventuele schadeclaims zullen dan ook terecht verhaald worden op 'de gemeente'. Maar de portemonnee wordt alleen gevuld met belastinggeld van u en mij.

Als we dan toch over geld praten; hoe zit het met dat bonnenquota? Fennema: "Dat is echt onzin. BOA's hebben nooit een quota hoeven halen. Handhaven is een middel om gedrag bij te sturen. Als auto's verkeerd geparkeerd staan, kijken we naar de parkeergelegenheid in een straal van 150 meter. Als die er is, dan bekeuren we."

Waarschuwing

Maar daar zijn wel waarschuwingen aan vooraf gegaan. Steenwijk: "Twee à drie weken vooraf hebben we waarschuwingsbonnen onder de ruitenwissers geplaatst. Daarnaast is het kenbaar gemaakt via de krant en sociale media. Als we bekeuren, zijn we altijd met zijn tweeën en beoordelen dan ook samen of zo'n bon terecht is. Het gaat tenslotte om behoorlijke bedragen. Foutparkeren kost 95 euro plus de administratiekosten. Parkeren op een invalide parkeerplaats maar liefst 370 euro. Als je een dagje zou meelopen, dan zie je hoe er geparkeerd wordt, zeker rond basisscholen." Ter ondersteuning krijgen we een aantal foto's van foutparkeerders te zien. Als we eerlijk zijn… die liegen er niet om. Fennema: "Als gemeente moeten we klachten behandelen en als die terecht zijn, zorgen de BOA's voor handhaving."

Directeur Vincent van Luit van Woningbouwvereniging Reeuwijk hoopt op een structurele oplossing. "Ook ik heb een bekeuring gekregen, terwijl de wijze van parkeren geen enkele hindernis voor het doorgaande verkeer naar ons kantoor of dat van de kringloopwinkel veroorzaakte. De auto waar ik naast stond was van een collega. De drukte bij de kringloopwinkel geeft een enorme belasting, ook voor huurders en personeelsleden van ons kantoor. Graag treden wij samen met bewoners in overleg met de gemeente om bij de herprofilering van deze zijde van de Koningin Wilhelminastraat tot een betere (ruimere) parkeeroplossing te komen."

Tekst en beeld: Marlien van Leeuwen

Reageer als eerste
Meer berichten
sdadasdas