Vandiedingen: Kans!

Algemeen

'De beste klanten zijn degenen bij wie je ooit een fout boven verwachting hebt goedgemaakt.' Het is een les die ik al bijna twintig jaar geleden leerde. Wie me dit ooit vertelde, of waar ik het gelezen heb, ik weet het werkelijk niet meer. Als jonge ondernemer zoog ik dit soort lessen op als een spons. Ik ben tot op de dag van vandaag blij om deze les en wel om meerdere redenen. Allereerst leerde het me om te relativeren. Een fout maken vond (en vind ik nog steeds) vreselijk, hoewel ik weet dat foutloos werken gewoon onmogelijk is. Sinds die les weet ik dat een fout niet het einde betekent. Sterker nog, door het maken van die fout krijg ik een kans in de schoot geworpen, namelijk de uitgelezen mogelijkheid om een klant blij maken met een fijne oplossing. Klinkt als wollig? Als prietpraat? Nooit een fout gemaakt, zeker? Of nooit een fout goed gemaakt?

In de afgelopen week moest ik weer aan deze les denken. In de raadsvergadering van vorige week die volledig gewijd was aan de vestiging van arbeidsmigranten in onze gemeente, werden fouten bekend en vielen diverse excuses te noteren. Geacht college, beste gemeenteraad: u heeft zichzelf hiermee, hopelijk onbedoeld, een kans gegeven op een betere relatie met de inwoners.

Door Elly de Knikker

Advertentie

Categorieën