Afbeelding
Foto: Loes Kamer

Hele jaar door eerlijke producten

Algemeen

Bodegraven-Reeuwijk - De landelijke Fairtrade Week zette de eerlijke producten in de spotlights. Maar feitelijk zou de consument het hele jaar door aandacht voor Fairtrade moeten hebben, vindt Marlou Min, voorzitter van de Stichting Fairtrade Bodegraven-Reeuwijk. "Dergelijke eerlijke producten verdienen het hele jaar door een plek in de winkelkar.''

Alles draaide in de landelijke Fairtrade Week om bananen. Jaarlijks worden er in ons land 720 miljoen bananen gegeten, gemiddeld zo'n 42 per persoon. In 2018 waren daarvan 32 miljoen exemplaren Fairtrade, goed voor in totaal 1,7 miljoen dollar premie, wat neerkomt op 1 dollar per doos bananen die wordt uitgekeerd aan boerenorganisaties en plantages. Deze producenten bepalen zelf waaraan deze dollars worden besteed, in de meeste gevallen is dat verbetering van arbeidsomstandigheden op de plantages. Marlou: "Voor het thema bananen is gekozen om te bereiken dat alle supermarkten op termijn uitsluitend 'eerlijke' bananen verkopen. Landelijk zijn tot nu toe alleen alle filialen van PLUS en SPAR, wat bananen betreft, honderd procent Fairtrade. De actie is erop gericht deze filialen te belonen met een award en met supermarkten die dat (nog) niet zijn in gesprek te gaan."

Consumentengedrag veranderen

"Het is mooi dat we de titel Fairtrade Gemeente herbevestigd hebben gekregen, het aantal gemeenten groeit gestaag en ligt nu op 86. Eén van de voorwaarden is dat een minimaal aantal winkels en horeca-instellingen Fairtrade producten verkopen. Na de Fairtrade week gaan we volop door met onze boodschap. Zo lopen er twee projecten om extra aandacht voor eerlijke producten te genereren: het scholenproject om op de scholen aandacht te vragen voor dit onderwerp en een marketingproject om de relatie met winkels, bedrijven en maatschappelijke organisaties waar mogelijk te versterken. Ter ondersteuning van deze projecten is de werkgroep nog op zoek naar vrijwilligers. Verder gaat de stichting samen met de kernteams van andere Fairtrade Gemeenten uit de regio een symposium organiseren en samen met de werkgroep proberen consumentengedrag te veranderen door het vergroten van bewustwording, via zogenaamde Good Practices. We kunnen namelijk nog beter op het netvlies van consumenten komen."

Tekst en beeld: Loes Kamer

Advertentie

Categorieën