Logo kobr.nl
Het enthousiaste team van De Miland, met v.l.n.r. Lia de Wit, (leerlingondersteuner) Daisy Lehmann, (locatieleider en leerkracht groep 6-7-8), Rosalie Baart, (leerkracht groep 4-5) en Anja Post (intern begeleider en leerkracht groep 1-2-3)
Het enthousiaste team van De Miland, met v.l.n.r. Lia de Wit, (leerlingondersteuner) Daisy Lehmann, (locatieleider en leerkracht groep 6-7-8), Rosalie Baart, (leerkracht groep 4-5) en Anja Post (intern begeleider en leerkracht groep 1-2-3) (Foto: )

Polderpower in de Meije

Meije - De Milandschool in de Meije wordt vandaag, woensdag 12 juni, feestelijk heropend door wethouder Jan Leendert van den Heuvel. De Milandschool is geheel gerenoveerd, heeft een frisse nieuwe inrichting en er zijn moderne onderwijsmiddelen aangeschaft. De basisschool, die midden in de natuur staat, is klaar voor de toekomst en gaat verder onder de naam 'De Miland', school met Polderpower.

Een warm en vertrouwd gevoel bekruipt je als je de Milandschool in buurtschap De Meije binnenloopt. De kleine maar moderne basisschool met drie (combinatie)groepen staat midden tussen de weilanden en kijkt uit op de watertoren 'Pietje Potlood'. Buiten lopen de koeien, de zon heeft alle kans om binnen te schijnen en af en toe komt er een tractor voorbij.

De dag loopt ten einde, juf Anja zwaait naar een voorbijkomende fietser en zet het digitale schoolbord uit. Anja Post werkt al meer dan 35 jaar op 'De Miland'. Toen zij in 1983 hoorde dat er op de Milandschool een extra groep voor 4- en 5-jarigen zou worden ingericht, meldde ze zich direct aan: "De sfeer op de school, de kleinschaligheid en de betrokkenheid van ouders, sprak mij enorm aan." Haar idee om iedere vijf à zes jaar op een andere school les te geven, heeft ze allang laten varen.

Kleinschaligheid

De Miland telt dit schooljaar ruim 60 leerlingen die in drie combinatiegroepen les krijgen. Is kleinschaligheid een voordeel? Juf Anja geeft les aan de combinatieklas bestaande uit groep 1/2/3 en is ervan overtuigd dat kleinschaligheid juist voordelen biedt. "De kinderen leren hier zelfstandig te zijn en leren van elkaar. We willen bereiken dat de kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee. In alle groepen wordt bij iedere les het doel besproken. Aan het eind van de les kijken we terug of we dat gehaald hebben. De kinderen kiezen zelf ook doelen uit om aan te werken. Dat levert altijd mooie gesprekken op tijdens de rapportavonden."

De latere overstap naar het voortgezet onderwijs levert geen problemen op. Anja: "Vanuit het voorgezet onderwijs krijgen we altijd positieve berichten terug, omdat onze kinderen zo zelfstandig kunnen werken." Vergaderingen en/of een teamoverleg zijn snel en efficiënt met zo'n klein team. "En door onze goede samenwerking met de Willibrordschool in Bodegraven kunnen we over nog meer kennis en ervaring beschikken. Bovendien is de inzet van ouders van groot belang voor de school. Met elkaar zorgen we ervoor dat alle feesten en activiteiten goed worden georganiseerd en uitgevoerd."

Toekomst

De heropening heeft als thema 'verleden-heden-toekomst'. Er is de afgelopen decennia veel veranderd en de school is met haar tijd meegegaan. Het imago van dorpsschool heeft De Miland ver achter zich gelaten. Het moderne onderwijsmateriaal, de bevlogen leerkrachten, de natuurlijke omgeving en de geborgenheid voor de leerlingen maken De Miland een unieke basisschool. Een school die midden in de samenleving staat en voor samenhang in de Meije zorgt. Met recht polderpower in de Meije.

Tekst en beeld: Edith Op de Woerd

Meer berichten