Foto:
Anders bekeken

De trein stopt vaker

De trein stopt steeds vaker in Bodegraven. Vanaf 13 december kunnen reizigers in de ochtend- en de middagspits vier keer per uur opstappen naar Leiden of Utrecht. Elk kwartier passeren straks dus twee treinen. 

Of de aanwonenden van het spoor daar last van zullen hebben? Ach, wie in Bodegraven-Reeuwijk woont, is in het algemeen wel wat geluidsoverlast gewend. Vliegtuigen, het verkeer op de A12 en de N11, treinen: de toenemende mobiliteit dringt in menig huiskamer en tuin door. Het is de tol voor het wonen in een overvolle randstaddelta: Nederland staat vijfde in de ranglijst van meest dichtbevolkte landen met meer dan tien miljoen inwoners, met 517 mensen per vierkante kilometer (cijfers 2020). En daarmee zijn we het dichtstbevolkte land binnen de Europese Gemeenschap. Voeg daarbij dat Zuid-Holland 1374 inwoners per vierkante kilometer telt en je begrijpt dat stilte een relatief begrip is. Waarbij wij nog het geluk hebben dat we in het Groene Hart wonen, een soort groene long tussen de uitdijende steden.

Elk kwartier opstappen is voor treinreizigers een luxe. Voorlopig kan dat tussen 6.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 19.00 uur. Het is overigens de bedoeling om tussen Utrecht en Leiden een versnelde intercity in te zetten die alleen stopt in Alphen. Daarvoor zou het spoor ter hoogte van Bodegraven deels verdubbeld moeten worden, maar dat kost 175 miljoen euro. Vooralsnog te duur, dus is gekozen voor het inzetten van (lichtere) sprinters die wel overal stoppen. De afgelopen maanden zijn diverse spoorwegovergangen aangepast, openbare en particuliere spoorwegovergangen zijn gesloten, voor andere onbewaakte overgangen dreigt opheffing. Met name het kruispunt bij de overgang in de Goudseweg is behoorlijk op de schop gegaan om de situatie voor fietsers en voetgangers te verbeteren. 

Hoe dat uitpakt qua doorstroming (de spoorbomen gaan twee keer zo vaak omlaag)? We weten het na 13 december.

Meer berichten