Afbeelding
Foto: MEREL V DOOREN

Clubs uit Bodegraven-Reeuwijk halen € 23.472 op met Grote Clubactie 2021

Algemeen

Bodegraven-Reeuwijk

350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Bodegraven-Reeuwijk haalden verenigingen in totaal 23.472 euro op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Bodegraven-Reeuwijk de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club.

• Bodegraven: Voetbalvereniging Esto 3.231 euro, Gymvereniging Heres 2.643 euro, Studio Forza 2.535 euro, Algemene Korfbalvereniging Vriendenschaar 2.367 euro, Bodegraafse Zwem- en Poloclub 1.839 euro, Sportvereniging Rohda ‘76 1.800 euro, VSTS (Van Serve tot Smash) 1.767 euro, Muziekvereniging Crescendo 888 euro, Bodegraven Boxing Club 810 euro.

• Reeuwijk: Scouting Cornelis de Houtman 2.538 euro, Reflex Reeuwijk 1.470 euro, Waterscoutinggroep kastanujo 684 euro, Schaatsvereniging De Gouwe Streek 270 euro, Pachi Tanglang Chuan Holland Centro 2 204 euro.

• Nieuwerbrug aan den Rijn: VV De Rijnstreek 255 euro.

• Waarder: Dansstudio La’dans 171 euro.

Slimmer verkopen

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank. Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.  Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Advertentie

Categorieën