Sanne Westphal in haar koffiezaak TREF. Beeld: Lisanne van Uunen
Sanne Westphal in haar koffiezaak TREF. Beeld: Lisanne van Uunen

Terugblik: Lokale Barista finalist Nederlands Kampioenschap

Algemeen Bedrijfsberichten Human Interest Ondernemers


BODEGRAVEN - Sanne Westphal is gisteren, 9 januari, derde geworden tijdens de Nederlands Barista kampioenschap. Dat is een heel mooi resultaat. In 2022 deed ze ook mee en was ze gekwalificeerd voor de finale van het Nederlands Barista Kampioenschap.

De eigenaresse van Koffiebar TREF schenkt dagelijks honderden koffies voor haar klanten en is daarmee in 2 jaar tijd uitgegroeid tot een vast waarde in de Prins Hendrikstraat. Met haar deelname aan het Nederlands Kampioenschap laat ze zien dat haar barista-kwaliteiten ook landelijke waardering krijgen.

door Lisanne van Uunen

Eindelijk zelf meedoen

Al jaren speelde Sanne met het idee om mee te doen aan het Nederlands Barista Kampioenschap. “In de voorbereiding gaat veel tijd zitten, dus als je meedoet, moet je er wel voor gaan. Natuurlijk heeft niemand echt tijd over, maar dit jaar heb ik besloten er tijd voor vrij te maken. Ik was er klaar voor,” vertelt een stralende Sanne.

Tussen het maken van de ene na de andere koffie door vertelt ze over de intensieve voorbereiding die vooraf ging aan de voorrondes. “In mijn beginjaren als barista heb ik geholpen als vrijwilliger bij het kampioenschap. Daar heb ik enorm veel over het vak geleerd. Tegelijk wist ik daarom maar al te goed aan welke strenge eisen ik zou moeten voldoen als ik zelf mee zou doen.”

In samenwerking met een van de branderijen waar ze bij Koffiebar TREF ook mee werkt, zocht ze de koffiebonen uit die ze wilde gebruiken. Na veel proeven, oefenen en proberen ontwikkelde ze haar ‘signature’ drankjes.

Lokaal succes

Naast vier espresso’s en vier melkdrankjes waren die vier signature drankjes hetgeen waar Sanne de jury mee wilde imponeren. In de uitgekozen bonen van Giraffe zaten tonen van basilicum, salie en andere kruiden, wat haar erg aansprak. Om deze smaak te intensiveren maakte ze een siroop van paarse basilicum van de Hortus Populus door middel van infusie. Deze siroop combineerde met een schuimende room afkomstig van melkveehouderij Oostdam. 

Hiermee maakte Sanne voldoende indruk om bij de laatste zes van het kampioenschap te eindigen. Voor het tweede deel, dat plaatsvindt in maart 2023, moet ze weer nieuwe drankjes ontwikkelen. “Of dat weer met lokale producten is, weet ik niet zeker. Ik ga voor hoge kwaliteit en smaak en onze regio heeft wat dat betreft veel te bieden. Ik ga opnieuw opzoek naar een smaakexplosie,” aldus Sanne.

Top 3-ambitie

Op de vraag of ze gaat voor de winst komt een iets gereserveerder antwoord dan verwacht. “Natuurlijk wil ik dolgraag winnen en ga ik daarvoor, maar ik weet dat de concurrentie groot is. Een aantal deelnemers heeft ook internationaal al grote successen geboekt, dus het zal een hele kluif worden dat te evenaren. Met de top 6 was ik al heel blij, maar misschien kan ik die ambitie bijstellen naar een mooie plek in de top 3?”

Voor de gasten van Koffiebar TREF heeft Sanne al gewonnen. De ene na de andere felicitatie vliegt haar om de oren en ook de media weet haar te vinden. “Superleuk dat ik mijn succes nu met zovelen mag delen.” 

De koffiebonen met kruiden die Sanne gebruikte voor haar signature drankjes zijn nu nog beschikbaar op de molen bij TREF. Ze is bijna toe aan het laatste pak van deze branding, dus wie een idee wil krijgen van de winnend koffie, moet er snel bij zijn!

Advertentie

Categorieën