Martijn Bos en Anneroos Zwitser wijzen trots op het B Corp-certificaat. Beeld: Loes Kamer
Martijn Bos en Anneroos Zwitser wijzen trots op het B Corp-certificaat. Beeld: Loes Kamer

BOSKA Food Tools gaat voor kwaliteit en duurzaamheid

Bedrijfsberichten WOW! Gewoon van hier

BODEGRAVEN - In 1896 begon de grondlegger van het bedrijf Willem Bos in zijn smederij aan de Kerkstraat in Bodegraven met het ontwerpen en produceren van gereedschappen voor kaasmakende boeren in de omgeving. 

door Loes Kamer

Inmiddels staat het bedrijf onder leiding van de vierde generatie, achterkleinzoon Martijn Bos, met vestigingen in Nederland, de Verenigde Staten en China. Na 1925 is BOSKA, naast het maken van gereedschappen, werktuigen voor de kaasindustrie gaan ontwikkelen en produceren, artikelen voor de kaashandel en consumentenartikelen die gebruikt worden voor de kaasconsumptie. Kwaliteit staat daarbij van oudsher hoog in het vaandel. Martijn Bos heeft daar de component ‘duurzaamheid’ aan toegevoegd. Dit heeft eind vorig jaar geleid tot de toekenning van het certificaat ‘B Corp’ aan het familiebedrijf. Martijn vertelt wat deze certificering inhoudt en waarom kwaliteit en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Benefit Corporation

Het B Corp certificaat staat voor ‘Benefit Corporation’ en wordt uitgegeven door de Amerikaanse non-profitorganisatie B-Lab. Het heeft betrekking op maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij bedrijven die een positieve bijdrage leveren op het gebied van bestuur, milieu, klanten, werknemers en gemeenschap het certificaat pas verdienen, nadat zij een aantal vragen beantwoord hebben die in totaal 200 punten op kunnen leveren. 

Aan het begin van het traject zitten de meeste bedrijven op zo’n 45 tot 50 punten, bedrijven die al intrinsiek maatschappelijk verantwoord zijn, zoals bijvoorbeeld TonyChocolonely, beginnen gewoonlijk met een hogere score. Het minimale aantal benodigde punten om B Corp te worden is 80. “BOSKA doet het met ruim 89 punten erg goed. Wij scoren vooral hoog op milieu, werknemers en klanten. We zijn bezig de komende jaren nog meer stappen te zetten op het gebied van bestuur en gemeenschap,” vertelt Martijn Bos. Elke 3 jaar worden bedrijven opnieuw op punten getoetst. “Dat maakt dat we continu op scherp blijven staan”.

Levenslange garantie

De omzet van BOSKA bestaat voor 80 procent uit consumentenproducten, 20 procent wordt geleverd aan kaasprofessionals. Voor het bedrijf gaan kwaliteit en duurzaamheid hand in hand. Dat komt omdat BOSKA als uitgangspunt heeft dat producten een leven lang mee moeten gaan, of zelfs over de generaties heen. “Er worden veel ‘shitty tools’ verkocht. Deze gaan even mee en belanden vervolgens op een afvalhoop die maar blijft groeien,” zegt Martijn.

Het streven is om op het hele assortiment in 2025 een levenslange garantie te bieden. Momenteel is de verhouding 10 jaar garantie versus levenslange garantie nog ongeveer fifty-fifty. Om het doel te bereiken moeten de materialen niet alleen lang meegaan, BOSKA gaat ook voor een tijdloos design en speelt bewust niet in op trends: artikelen in zwart en wit en natuurlijke materiaalkleuren raken niet gedateerd, is de gedachte. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van sterke en natuurlijke grondstoffen zoals steen, staal en hout, waarbij erop gelet wordt dat het gebruikte hout van duurzame productie is. 

Klimaatneutraal in 2025

Alles bij elkaar betekent dit beperkt gebruik van grondstoffen en energie, minder afval en dus minder milieubelasting. BOSKA streeft ernaar om in 2025 klimaatneutraal te zijn en netto nul uitstoot te hebben, mede door de toeleveringsketen erbij te betrekken. De kantoren maken al volledig gebruik van groene stroom. Er wordt nog gezocht naar oplossingen om het gebruik van plastic te verminderen in producten en verpakkingen en om de afvalverwerking te verbeteren. 

Om de CO2-uitstoot verder te verminderen en te compenseren in samenwerking met Justdiggit, een wereldwijde organisatie die zich inzet voor klimaat- en biodiversiteitsherstel door de aarde te vergroenen. ”Verzending is nog een van onze grootste uitdagingen, maar we zijn op weg,” aldus Martijn. Kortom, de hele keten wordt onder de loep genomen.

Bedrijven met een WOW-factor
Soms sta je perplex wat voor bijzondere bedrijven onze gemeente rijk is. Ze hebben een uniek product, enorme impact of buitengewoon verhaal - en zitten gewoon om de hoek! In deze rubriek zoeken we die bedrijven op. Ken jij ook een bedrijf met deze wow-factor of heb jij zelf dat bijzondere verhaal? Stuur dan een e-mail naar redactie@kijkopbr.nl.

Advertentie

Categorieën