Vrijwilligersdienst Waarder-Driebruggen: Joke Postma, Ankie Bruijn, Marja Olieman, Margreet Bik.
Vrijwilligersdienst Waarder-Driebruggen: Joke Postma, Ankie Bruijn, Marja Olieman, Margreet Bik. Foto: Ans van Heck

“Vrijwilligerswerk doe je met je hart”

Interview

WAARDER-DRIEBRUGGEN - Het werk van vrijwilligers is niet alleen onbetaalbaar, het is in sommige gevallen ook een kwestie van pure noodzaak, en o zo fijn als je tijdelijk, of helemaal niet meer mobiel bent. Dat is helemaal het geval als je op een plek woont waar goed openbaar vervoer ontbreekt. De aanwezigheid van een vrijwilligersdienst is dan cruciaal. In Waarder en Driebruggen beschikt de vrijwilligersdienst over heel veel vrijwilligers. Hoe dan?

door Ans van Heck


Kijk sprak met de vier coördinatoren van deze dienst, Margreet Bik, Marja Olieman, Joke Postma en Ankie de Bruijn, om erachter te komen hoe zij aan zoveel vrijwilligers komen.

Waarder is een dorp waar voorzieningen zoals huisarts en apotheek ontbreken. Daarnaast liggen zowel Waarder als Driebruggen behoorlijk geïsoleerd. Die geïsoleerde ligging is volgens Margreet Bik van oudsher een van de achterliggende redenen waarom er in Waarder en Driebruggen zoveel vrijwilligers zijn. Margreet Bik: “Deze 2 dorpen liggen ver van steden en voorzieningen vandaan, Waarder heeft geen huisarts of apotheek en de bezorgdienst van de apotheek in Driebruggen is maar op 2 dagen beschikbaar. De apotheek van Nieuwerbrug heeft zelfs helemaal geen bezorgdienst. Als iemand in Waarder of Driebruggen nu medicijnen nodig heeft en zelf niet naar de apotheek kan rijden, heeft hij dus een probleem. Die geïsoleerde ligging maakt dus dat we elkaar makkelijker helpen. Als de winkel in het dorp dicht is, loop je hier voor een ei of een eetlepel maïzena gewoon even bij de buren binnen. Zo werkt het hier al heel lang, en nog steeds. Wij hebben een mentaliteit van ‘wij helpen elkaar’.”

Netwerk bouwen

Aanvragen voor hulp komen vaak via SAM of via de eerstelijns- of thuiszorg bij de vrijwilligersdienst binnen. Soms zijn de aanvragen zo urgent dat het reguliere zorgcircuit niet de mogelijkheid heeft om daar snel op te reageren. De wachttijd is dan vaak 2 weken of langer. Doordat de vrijwilligersdienst zo’n groot netwerk en een doortastend coördinatieteam heeft, zijn zij wel in staat die zorg snel te leveren.


Margreet coördineert de aanvragen die via e-mail binnenkomen en verdeelt die onder haar collega’s. Indien nodig houden de coördinatoren een intakegesprek met de aanvrager en/of familie. Marja: “We proberen dan af te stemmen wat er zoal nodig is. Daarbij kijken we ook naar wie ernaast wonen, of er tegenover, en wie zou kunnen helpen. We bouwen dan als het ware een netwerk op rondom de persoon. We maken daarbij ook gebruik van een groepsapp om contact te houden en informatie uit te wisselen.”

Langs de huizen gaan

Het feit dat de coördinatoren soms letterlijk langs de huizen gaan, maakt dus het verschil. Joke: “Als duidelijk is dat de gevraagde hulp wat langer gaat duren, zijn er echt meerdere mensen nodig. Dan werkt het gewoon veel beter als je mensen persoonlijk aanspreekt. De mensen hier kennen hun buren en zijn dus al gauw bereid om te helpen. Marja: “Iedereen kan aangeven wat hij/zij wil doen. Wij houden het overzicht, houden contact met de vrijwilligers om in de gaten te houden of het allemaal nog lukt en er niemand overbelast raakt. Doordat wij een groot netwerk om iemand heen bouwen, kost het niemand te veel tijd en vinden mensen het geen enkel probleem om eens in de zoveel weken bij de overbuurvrouw even een maaltijd op te warmen. Wij zorgen ervoor dat de belasting voor de vrijwilligers minimaal blijft, zodat de bereidheid maximaal is.”

Het zit in je

Waarom doen jullie dit vrijwilligerswerk? Joke: “Ik probeer me te verplaatsen in anderen. Ook denk ik weleens aan later. Stel dat ik later zelf hulp nodig heb, dan ben ik waarschijnlijk ook heel blij als ik op mensen in de buurt een beroep kan doen. Omzien naar elkaar, naar ouderen, is belangrijk.” Ankie beaamt dat en vult aan: “Je doet het gewoon, want dat zit in je.”

Achtergrond

Speelt de Christelijke achtergrond en opvoeding ook nog een rol? Marja: “Absoluut. Vrijwilligerswerk doe je met je hart, het is mijn ding, dienen en helpen.” Margreet: “Ik heb in de zorg gewerkt. Dienen, helpen en zorgen, daar draait het voor mij ook om.”
Marja: “Maar ook los van de vrijwilligersdienst, de inwoners hier staan gewoon heel snel voor elkaar klaar. Of het nu gaat om iemand naar de apotheek of het ziekenhuis rijden, even een lampje bij iemand vervangen of vluchtelingen helpen. Als iemand hier hulp nodig heeft, dan gaat dat rond als een vuurtje, iedereen helpt mee en staat klaar.”

Om contact met de vrijwilligers te houden en vooral om hun waardering naar hen toe uit te spreken organiseert de vrijwilligersdienst 1 keer per 2 jaar een bijeenkomst met eenpresentatie over een interessant onderwerp. Op 15 februari organiseerde de Vrijwilligersdienst bijvoorbeeld een presentatie met het onderwerp ‘Verdiepend luisteren’. 

Wilt u meer informatie over de Vrijwilligersdienst? Neem dan contact op via 06- 43 77 95 71 of wdvrijwilligersdienst@gmail.com.

Advertentie

Categorieën