Afbeelding

Krachttraining helpt je afvallen

Column Een eigen kijk op

Beginnende sporters kennen twee trainingsmethoden: cardio & krachttraining. Met cardio kan je afvallen, alleen verlies je met cardio ook spierkracht. Kun je met krachttraining afvallen? Jazeker, bij krachttraining wordt er snel gedacht aan breder, gespierder worden. Er gebeurt alleen veel meer met je lichaam wanneer je aan krachttraining doet.

In krachttrainingen hebben we de zogeheten compounden isolatie-oefeningen. Compoundoefeningen trainen meerdere spiergroepen tegelijkertijd. Voorbeelden van compoundoefeningen zijn squaten, lunges, bank drukken, deadliften. Isolatie-oefeningen zijn vaak oefeningen waar je één spiergroep traint. Dit gebeurt met krachtapparatuur zoals leg extension, leg curl, bicep curl, triceps extension.

Om af te vallen is compound trainen de beste optie als krachttraining. De voordelen van compoundtraining is dat het meerdere spiergroepen tegelijkertijd traint. Het is tijdbesparend. De oefeningen kun je uitvoeren met een laag gewicht waarbij je veel herhalingen uitvoert. Met deze oefeningen verbrand je meer calorieën dan met isolatie-oefeningen. Krachttraining geeft ook een 'after burn'. Dit betekent dat je zo'n 24 tot 48 uur na trainen je rustmetabolisme nog erg hoog is. Bij cardio heb je dit alleen tijdens de training. Nadeel is dat het veel techniek vergt en als beginner heb je begeleiding nodig om optimaal te trainen.

Uiteindelijk word je met compound een stuk sterker en train je naast je spieren ook je pezen en coördinatie. Heb je weinig tijd en wil je een full body work out, kies dan voor compoundtrainen.

Succes!

Cicciolina Landburg

!