Logo kobr.nl
V.l.n.r. Jaap Flipse, Jolanda van Mil, Joke van Leeuwen, Rien van der Gaag en Robert Jousma
V.l.n.r. Jaap Flipse, Jolanda van Mil, Joke van Leeuwen, Rien van der Gaag en Robert Jousma (Foto: )

Buurtbus Reeuwijk: al 40 jaar onmisbare schakel in openbaar vervoer

  Human Interest

Reeuwijk - In de jaren '80 heeft het er nog even om gehangen of de Buurtbus, gelet op het geringe aantal reizigers, nog wel kon blijven bestaan. Steeds aangepaste dienstregelingen hebben ervoor gezorgd dat het fenomeen buurtbus ook in het Reeuwijkse de 40 jaar met gemak kan vol maken. Na 40 jaar heeft 'onze' buurtbus een eigen standplaats tussen de 'grote jongens' op het station van Gouda. De route is opgenomen in het centrale systeem van Arriva. Net als alle lijnen van het openbaar vervoer in Nederland terug te vinden onder 9292. Kortom, lijn 726 doet er toe.

Op landelijk niveau was het concept buurtbus in 1979 bedacht. Zo kwam er een personenbusje in Reeuwijk, die van het plassengebied naar Boskoop reed. Nieuwe inzichten brachten nieuwe dienstregelingen. Je stapt niet achter het stuur om met een lege bus rond te rijden. Aan tafel zitten Joke van Leeuwen (voorzitter), Rien van der Gaag (secretaris) en Jaap Flipse (publiciteit en communicatie), drie enthousiaste leden van het bestuur van de goed geoliede vereniging.

Jongensdroom
Van der Gaag: "Het wás wat, wanneer ik als kind met de bus mee mocht. En dan nu zelf chauffeur ervan! Ik ben nog één van die vutters die nu mijn tijd besteed met vrijwilligerswerk." Vrijwillig, maar niet vrijblijvend want de bus moet zich aan de tijden van de dienstregeling houden. "Een computer op de bus houdt dat keurig voor je bij." Er komt een dienstregeling op tafel met de tijden en de route. Gepland door Van der Gaag en veelal het ei van Columbus voor de reizigers. Het Goudse station, Reeuwijk- Brug en Reeuwijk-Dorp (Reeuwijk Centrum volgens Arriva) zijn elk uur bereikbaar.

Anekdotes te over
Buiten het feit dat reizigers in staat zijn van A naar B te reizen, voorziet de bus ook in sociale behoeftes. Verhalen te over, om te beginnen met de dame die haar zelf geschreven poëzie in de bus voordroeg. De verpleegkundige die van het toenmalige Sint Jozef ziekenhuis bij de voetpad voor de deur kon uitstappen. Ze woonde aan de Prinsendijk en liet zich ter hoogte van het landpad naar de Molen afzetten. Geen officiële halte, maar als buschauffeur van een buurtbus stop je gewoon even, wat steevast voor een doos chocolaatjes met Kerstmis zorgde. Of het gezin waarvan de kinderen naar de basisschool in Gouda gingen; dat was nog in de tijd van de strippenkaart en voordat deze ergens onder uit de schooltas was opgediept, nou...

Zakelijker
Waar het door komt, weten de drie bestuursleden niet maar regelmatig voerden ze vertrouwelijke gesprekken met de reizigers. Een luisterend oor is in de huidige maatschappij zeker niet onbelangrijk. Toch is ook het tijdschema van de dienstregeling zakelijker geworden, de bus moet op tijd rijden. Het Driewegplein, de halte bij Zalencentrum De Brug, die aan de Reewal en het Stationsplein zijn haltes van de stipte tijd. Te vroeg vertrekken is een doodzonde. Maar een beetje chauffeur heeft stratenkennis en kan bij een oponthoud (opstoppingen) wel even omrijden.

Kom maar op vrijwilligers!
Een leuk probeersel in 1979 is volledig geïntegreerd in het systeem van Arriva. Verre van kostendekkend, maar het voorziet in een behoefte. Vorig jaar heeft de buurtbus 7000 passagiers vervoerd, dit jaar steven ze af op de 8000 personen. Ode aan de vrijwillige buschauffeurs; zonder hen zou niemand van A naar B komen. Maar er mogen er nog wel wat vrijwilligers bij. Ben je tussen de 21 en 76 jaar, dan kan ook jij twee uur per week met de buurtbus rijden. Althans, je moet natuurlijk wel een rijbewijs hebben. En je wordt ook niet zomaar de weg opgestuurd. Een proefrit, een medische keuring en ze leren je de kneepjes van het vak buschauffeur in Reeuwijk. Wat er ook gebeurt: de wielen op de weghouden. De kans dat de bus te water gaat is in dit waterrijke gebied met z'n smalle wegen immers behoorlijk groot. Dan zou je overigens wel het eerste ongeluk op je naam krijgen... een twijfelachtige eer.

Tekst en beeld: Marlien van Leeuwen

Meer berichten