Afbeelding

Uitlaatklep

Human Interest Anders bekeken

We hebben meer aandacht voor elkaar, maar laten we het ook niet mooier te maken dan het is. Wat dat betreft biedt het internet een interessant inkijkje in hoe mensen (soms) ook denken. Afgelopen zondag moest de politie optreden in onder meer de Reeuwijkse Hout, omdat te veel mensen tegelijk een luchtje wilden scheppen en onvoldoende afstand hielden. Nou, dan barsten velen digitaal los. Kern van de boodschap: wat een stommeriken, in allerlei minder vleiende variaties. Op een van de lokale FB-pagina's beklaagde een mevrouw zich over motorrijders die massaal langs haar huis scheurden. Dat heeft ze geweten: naast steunbetuigingen werd haar in onverbloemde taal verweten dat ze aan het zeuren was.

Tja, social media zijn zowel uitlaatklep als bron van ergernis en vermaak. Neem het bericht van een dorpsgenote dat ze helaas haar wimperextensions niet kan laten zetten, maar tegelijkertijd de rest van de wereld oproept ‘vol te houden’: komisch toch? De brief waarin burgemeester Christiaan van der Kamp ons oproept ons aan de regels te houden en in die ene brief maar liefst negentien keer het woord ‘ik’ weet te hanteren: opvallend. De lancering van een speciale website om aandacht te vragen voor de initiatieven van lokale ondernemers om de crisis door te komen: hartverwarmend. Raadsleden en leden van B&W die trots via hun kanalen delen dat Bodegraven-Reeuwijk als eerste een raadsvergadering via een beeldverbinding heeft gerealiseerd. Half Nederland vergadert op die manier, kinderen krijgen op die manier les, maar onze politici vinden de nieuwe manier van vergaderen belangrijker dan hun besluiten: supergrappig.

Er valt ook veel te genieten. Een lust voor het oog zijn bijvoorbeeld de FB-pagina's 'Mooi Bodegraven' van Ruud Kooistra en 'Reeuwijk in Beeld' van Cornelis Hagen vol schitterende foto’s. Want laten we vooral niet vergeten: we wonen in een prachtige gemeente.

Advertentie

Categorieën