Logo kobr.nl
Huisarts Martijn Daniel en apotheker Kamjar Elmi: "Afstand bewaren is belangrijk!"
Huisarts Martijn Daniel en apotheker Kamjar Elmi: "Afstand bewaren is belangrijk!" (Foto: )

Even wennen, maar het werkt!

  Human Interest

BODEGRAVEN - Vanaf het weekend dat het kabinet de intelligente lockdown in Nederland aankondigde, is vrijwel alles veranderd. Het bezoek aan huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, apothekerszorg, kortom de zorg waar je zonder verwijzing gebruik van kon maken, kwam ineens een eind van je af te staan. Apotheker Kamjar Elmi en huisarts Martijn Daniels vertellen hoe zij die veranderingen binnen het Bodegraafse hebben aangepakt.

Huisarts Martijn Daniels: “De huisartspraktijken van Bodegraven en Zwammerdam zijn binnen Hagro Bodegraven verenigd. Het is een hechte club van eerstelijnszorg, die elkaar regelmatig spreekt. Daarom was het makkelijk schakelen; we kenden elkaar al. Daarbij kwam de lockdown niet geheel onverwacht. Toch is het een bijzondere situatie, daar lag geen draaiboek voor klaar. Het hele weekend hebben we telefonisch overleg gehad."

Dorpbreed
Apotheker Kamjar Elmi: ”Bij het medisch centrum Bodegraven aan de Willem de Zwijgerlaan kwamen tot dan toe gemiddeld zo’n 500 tot 700 patiënten per dag in het gebouw. Ter bescherming van elkaar (patiënt en zorgverleners) hebben we drastische maatregelen moeten treffen. Dorpsbreed aanpakken, dat was de insteek. Zo wilden we voorkomen naast alle onzekerheden er nóg meer te creëren. In alle apotheken gelden daarom dezelfde regels."

Middel erger dan de kwaal
"Bij twijfel, neem contact op! We zitten klaar!" Beide zorgverleners kunnen het niet genoeg benadrukken. Ze kennen hun pappenheimers en weten dat een deel van hun patiënten de zorg mijdt. Dat gebeurt deels uit angst voor het virus, deels om de zorg te ontzorgen. Maar het is niet de bedoeling dat alleen coronapatiënten worden geholpen. Iedereen heeft recht op zorg. Als je blijvende schade houdt bij andere ziektebeelden (hart, astma, COPD) door de paniek rond corona, dan is het middel erger dan de kwaal! Huisarts Daniels: “De zorg wordt nu anders gegeven. Er zijn bijvoorbeeld meer telefonische consulten. Als de patiënt de huisarts bezoekt, dan moet deze alleen komen. We vragen veel van onze patiënten."

Even wennen
Apotheker Elmi: “We zien minder patiënten in de apotheek, terwijl goede uitleg bij het gebruik van nieuwe geneesmiddelen van groot belang is. Gooien ze de oude wel weg? Is de telefonische uitleg wel goed overgekomen? Daar maakten we ons voorheen geen zorgen om, want bij het ophalen van medicijnen, werden de oude ingeleverd en zagen we of onze uitleg voldoende was. Nu wordt een substantieel deel van de geneesmiddelen bezorgt. Zelfs onze bezorger die al met pensioen was, helpt weer mee! Uit de buitenautomaat halen patiënten hun eigen geneesmiddelen. Alle vragen kunnen nog altijd worden gesteld per mail of via mijngezondheid.net (zowel voor huisarts als apotheek). Het is anders dan voorheen, maar patiënten moeten dat echt doen! Het is allemaal nieuw en dus even wennen. Eén voordeel: we hebben meer tijd voor de acute- en intensievere zorgvragen.”

Zo positief!
De huisarts en apotheker zijn werkelijk geraakt door al het begrip uit de samenleving. Opeens heeft (vrijwel) iedereen weer geduld, laat men elkaar passeren en ontvangen de zorgverleners kaarten, gebakjes en chocolade om hen te bedanken. Al is het een plantje bij de balie, het heeft de zorgverleners en hun assistentes echt iets gedaan. Hun inzet wordt gezien. En ook zij zijn bijzonder trots op hun teams!

De gezondheidszorg is acuut veranderd. De regelgeving wordt geaccepteerd en gevolgd. Het aantal besmettingen in onze gemeente is procentueel gezien laag gebleven. Dat komt door de welwillendheid van alle inwoners om mee te werken. Maar we zijn er nog niet! Houd vol!

Tekst en beeld: Marlien van Leeuwen

Meer berichten