Van voor naar achteren: Touria Bakkali, Marieke van de Weerd, Wieneke Icke en Joke Pater.
Van voor naar achteren: Touria Bakkali, Marieke van de Weerd, Wieneke Icke en Joke Pater.

Corona maakt ongelijke kansen extra zichtbaar

Human Interest

BODEGRAVEN-REEUWIJK - De nationale Onderwijsraad adviseert niet voor niets extra te investeren in kansengelijkheid: de kansen van veel leerlingen met een onderwijsachterstand zijn door de coronacrisis nog slechter geworden dan ze al waren. Speelt dat ook in Bodegraven-Reeuwijk? Wij gingen langs bij de directeur van de Da Costaschool en twee vrijwilligers van Bureau Bousa, een organisatie die kwetsbare gezinnen in Bodegraven-Reeuwijk helpt.

Joke Pater is directeur van de Da Costaschool in Bodegraven. Ze vertelt dat het voor haar en de leerkrachten een hectische tijd was: “We hebben ons enorm ingespannen om het afstandsonderwijs goed te organiseren. Gelukkig hebben we met alle gezinnen contact kunnen houden en zijn er geen kinderen van de radar verdwenen, zoals je wel hoorde over de grote steden. Maar we zagen ook dat er gezinnen waren waar het de ouders niet lukte om hun kinderen te helpen. Die kinderen logden niet elke dag in en soms viel het schoolwerk helemaal stil. Wij hadden op dat moment niet de ruimte om al deze kinderen individueel te begeleiden. Gelukkig konden we via Bureau Bousa vrijwilligers inschakelen om ons daarbij te helpen.” Toevallig loopt er net een leerkracht binnen van wie een leerling op deze manier is geholpen. Ze vertelt heel enthousiast over de vrijwilliger die elke dag belde met dat meisje. “Ik was zó blij met die hulp! Zoals die man zich heeft ingezet, dat was echt fantastisch. Zonder hem zou dit kind echt achterop zijn geraakt.”

Spreekbeurt oefenen
Marieke van de Weerd uit Bodegraven is ook zo’n vrijwilliger. Zij heeft op afstand een leerling van groep 6 geholpen met haar huiswerk. “Met WhatsApp-videobellen heb ik elke week contact gehouden met dit Syrische meisje. Ik kende haar al uit de OKÉ-klas. Dat maakte het makkelijker om ook op afstand verbinding te maken. Ze maakte met haar telefoon foto’s van de opgaven en stuurde die aan mij door. Zo kon ik met haar meekijken en haar helpen. Ook haar spreekbeurt heeft ze op die manier met mij geoefend. Dat werkte heel goed: ze heeft er het hoogste cijfer voor gekregen!”

Het gezin heeft via Bureau Bousa ook een oude iPad gekregen, die door een inwoner was geschonken. Een vrijwilliger van de VoorleesExpress heeft er allerlei educatieve taalspelletjes op gezet. Daarmee kon een jonger broertje extra oefenen met de Nederlandse taal.

Er zijn in Bodegraven meerdere initiatieven geweest om gezinnen te voorzien van laptops waarop de kinderen hun schoolwerk konden maken. De leden van de Rotary Bodegraven hebben bijvoorbeeld diverse apparaten gedoneerd. Een deel daarvan is via Vluchtelingenwerk op de goede plek terecht gekomen, een ander deel via Bureau Bousa.

Zorgen over gezinnen
Touria Bakkali is een van de oprichters van Bureau Bousa. Voor veel gezinnen in het dorp was zij een bekend en benaderbaar aanspreekpunt tijdens de schoolsluiting. “Het was voor mij de afgelopen maanden drukker dan ooit. Veel mensen hebben mij gebeld met hulpvragen,” vertelt ze, “soms al om 7.00 uur ‘s ochtends! Er was bij ouders veel angst en bezorgdheid over de risico’s van corona. Maar ook wij maakten ons zorgen. Wij kennen de gezinnen waar ouders hun kinderen niet kunnen helpen of waar de spanningen achter de voordeur kunnen oplopen. Gelukkig konden we voor die gevallen samen met de gemeente en het Sociaal Team van de gemeente direct actie ondernemen. In de meest schrijnende gevallen hebben we noodopvang voor de kinderen geregeld, zelfs met leer-

lingenvervoer als dat nodig was. Verder was er regelmatig overleg over

zorgelijke situaties. Ik denk dat we veel problemen vóór zijn geweest door actief gezinnen te benaderen die in eerdere jaren aan een van onze projecten deelnamen.”

Wederzijds begrip
Het enthousiasme waarmee Touria, Marieke en Joke vertellen over de gezinnen die ze helpen maakt indruk. Wat zijn ze betrokken bij deze kwetsbare kinderen! En het zijn niet alleen maar verhalen over problemen. Het gaat ook over mooie ontmoetingen tussen verschillende culturen, over wederzijds begrip en respect voor elkaar. Vooral Touria heeft vaak een brug geslagen tussen ouders en school, of tussen een gezin en de gemeente. Touria: “Ik help leerkrachten om verder te kijken dan naar het gedrag van een kind. Soms spelen er dingen in de thuissituatie of is de communicatie gekleurd door culturele verschillen en verwachtingen. Ik ben altijd blij als ze mij er bij vragen, omdat ik vanuit mijn eigen ervaring begrip heb voor beide kanten.”

Is de extra hulp genoeg geweest voor de kwetsbare leerlingen? Joke: “Het heeft voorkomen dat ze helemaal zijn uitgevallen. En door sommigen in de noodopvang mee te laten doen, zijn er geen problemen in de thuissituatie ontstaan. We zijn nu bezig om in de vakantie een zomerschool te organiseren waar ze nog een extra steuntje in de rug krijgen.”

We zouden nog uren kunnen doorpraten, zoveel hebben de dames te vertellen. Onze kleine gemeente mag trots zijn. Het advies van de Onderwijsraad om te investeren in gelijke kansen is in Bodegraven-Reeuwijk allang opgepakt, met als resultaat dat tijdens de schoolsluiting alle kinderen binnenboord zijn gehouden en sommigen een extra reddingsvest aangereikt kregen. “We zijn blij dat het programma Startblokgelijkheid door de gemeenteraad weer van budget is voorzien,” aldus Wieneke Icke van Bureau Bousa. Na een motie van D66, ChristenUnie, Partij van de Arbeid en Burgerbelangen stemde vrijwel de hele gemeenteraad voor het behoud van dat geld.

Tekst en beeld: Eke Vos-Heikens

Advertentie

Categorieën