Desiree, Yvon en Cindy Burger van Burger Reeuwijk.
Desiree, Yvon en Cindy Burger van Burger Reeuwijk. Foto: Stefanie Peters

Veertien ondernemers richten speciale etalage in voor Fairtrade Week

Human Interest

BODEGRAVEN-REEUWIJK - Vanaf 24 tot 31 oktober zetten veertien winkels in Bodegraven-Reeuwijk hun eerlijke kleding en accessoires in de etalages in het kader van de Fairtrade Week met als thema ‘schone kleding’. Zij komen in aanmerking voor een publieks- en juryprijs voor de meest originele of mooist ingerichte etalage met eerlijke merken. De campagneweek wordt georganiseerd door de Stichting Fairtrade Bodegraven-Reeuwijk.

Wethouder Kees Oskam over de Fairtrade Week: “Graag meer duidelijkheid over afkomst van kleding”

De Stichting Fairtrade Bodegraven-Reeuwijk is al meerdere jaren actief. Ieder jaar staat een ander fairtradethema centraal. Dit jaar is dat ‘schone kleding’. Coördinator van deze campagne is Esther van den Bor, voorzitter van de werkgroep Fairtrade. Esther: “Met de campagne willen we de bewustwording over fairtrade producten onder ondernemers en consumenten vergroten. Niet iedereen weet dat je in onze gemeente op verschillende plekken fairtrade producten, zoals kleding, kunt kopen. En onbekend maakt onbemind. Maar je merkt dat fairtrade kleding steeds meer in de belangstelling komt te staan. Modeontwerpers krijgen steeds meer het besef dat het anders moet in de modebranche. Ze willen af van ‘wegwerpkleding’. Wist je dat op dit moment eenderde van de geproduceerde kleding in de prullenbak belandt?” Esther is dan ook heel blij dat veertien ondernemers in onze gemeente aan de campagne mee willen doen.

Fairtrade etalages
Twee van die ondernemers zijn de kledingwinkels Jones & Jones uit Bodegraven en Burger Reeuwijk uit Reeuwijk. Waarom doen zij aan deze week mee? Gerda de Haas van Jones & Jones: “Wij verkopen sinds een aantal jaren broeken van het merk Meyer. De broeken worden geproduceerd in het eigen fairtrade-gecertificeerde productiecentrum in Roemenië. Dat betekent dat de ruim 1800 werknemers uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen, maar ook een fijne werkplek hebben met voldoende licht en lucht, alles naar westerse maatstaven. Ook de katoenplukkers die het katoen voor deze broeken plukken, krijgen goed betaald. Het comfort van deze broeken is heel hoog en ze hebben een hele mooie pasvorm. De mannen in Bodegraven, maar ook uit de regio, komen speciaal naar onze winkel voor de Meyerbroeken. Door deel te nemen aan de campagne ‘schone kleding’ hopen we meer bewustzijn te realiseren bij klanten. Als klanten een Meyerbroek kopen, dan zeggen we het er ook altijd bij, dat de broek eerlijk gemaakt is.”

Bewuster omgaan met duurzaamheid
Dat in de modewereld meer aandacht aanwezig is voor duurzaamheid, dat merken ze bij kledingwinkel Burger Reeuwijk in Reeuwijk ook. Yvon Burger: “In onze collectie bevinden zich merken waar wij al jarenlang mee samenwerken. We zien in de loop der tijd dat steeds meer van deze merken bewuster omgaan met duurzaamheid. Een goed voorbeeld daarvan zijn de merken Studio Anneloes en Mey. De stoffen die deze merken gebruiken worden geproduceerd in Europa onder goede omstandigheden. Dit beperkt bijvoorbeeld ook het transport; korte afstanden houden de CO2-uitstoot beperkt. Studio Anneloes laat zien welke impact hun kledingitem heeft gehad op het milieu. Aan elk label hangt een footprint met een QR-code die je kunt scannen, waarna je krijgt uitgelegd wat het heeft gekost (bijvoorbeeld aan energie) om dit kledingstuk te produceren. Wij kunnen als winkel een steentje bijdragen door merken in te kopen die goed zijn voor het milieu en voor een eerlijke prijs zijn gemaakt. Daar letten wij dan ook op bij het inkopen van de collectie. Want alleen samen kunnen we naar een duurzame toekomst. We hopen dat over tien jaar nog meer merken bewust met het milieu omgaan en dat de consument ook duurzaamheid aan zijn wensenlijstje toevoegt naast aspecten zoals kleur en model.”

Aandacht voor duurzame stoffen
Als consument kun je door je koopgedrag ook bijdragen aan eerlijke kleding, bijvoorbeeld door op te letten van welke stof de kleding is gemaakt Yvon: “Veel artikelen in onze winkel zijn bijvoorbeeld gemaakt van lenzing, modal, gerecycled polyster of tencel (een viscose van duurzaam hout met een kleinere milieu-impact en met een traceerbare keten). Al deze materialen zijn duurzame alternatieven voor katoen, wol, polyester en viscose.” Bij Jack & Jones verkopen ze naast de duurzaam gemaakte Meyerbroeken ook gerecyclede kleding. Gerda: “De jasjes van ons eigen kledingmerk ‘Portman’ worden bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede petflessen. Dat is niet fairtrade, maar wel duurzaam.”

Welke etalage vind jij het mooist?
De werkgroep Fairtrade werd verrast door het enthousiasme dat zij aantrof bij de ondernemers om deel te nemen aan de campagne ‘schone kleding’. Van Punt;Komma tot Margriet, van Wereldwinkel tot Kaars Schoenenhuis. Ook het naaiatelier van Djamila in Nieuwerbrug doet mee. Allemaal zetten zij hun eerlijke merken graag in de spotlights. Vraag in de winkels naar het deelnemersformulier en doe mee aan de beoordeling van de etalages.

Meer informatie over de campagne ‘schone kleding’ en de deelnemende ondernemers op: fairtradebodegravenreeuwijk.nl/nieuws/eerlijke-mode-fairtrade of op de Facebookpagina van Fairtrade Bodegraven-Reeuwijk. De campagne ‘schone kleding’ is gekoppeld aan de actie ‘Koop Lokaal’. Burger Reeuwijk besteedt op haar website ook aandacht aan duurzame kleding: burgerreeuwijk.nl/burger-duurzaam.

Tekst en beeld: Stefanie Peters

Wenneke Obbens (links) en Gerda de Haas) van Jones &  Jones in Bodegraven

Advertentie

Categorieën