Woningplannen Dronenhoek en Franckenlocatie naar de raad

Politiek

BODEGRAVEN/NIEUWERBRUG - Terwijl Nederland gespannen in afwachting van de verkiezingsuitslagen voor de buis zat, vergaderde de commissie Ruimte over twee plannen die een beetje lucht kunnen geven aan de grote vraag naar woningen in onze gemeente.

De meeste tijd werd besteed aan het stedenbouwkundig plan voor de Hofjes van Dronen, die ontwikkeld moeten worden op het verkommerde bedrijventerrein Dronenhoek. Het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de Franckenlocatie op de plek van het voormalige metaalbedrijf in Nieuwerbrug vergde aanzienlijk minder tijd.

Hofjes van Dronen
De eerste plannen voor de herontwikkeling van de Dronenhoek werden tijdens de presentatie vorig jaar april op hoofdlijnen met waardering ontvangen. De destijds gemaakte opmerkingen, zoals het nog onvoldoende inspelen op de klimaatadaptatie, waren in het nu voorgelegde stedenbouwkundige plan verwerkt, evenals de opmerkingen die zijn voortgekomen uit het participatieproces met de omwonenden. In de huidige plannen wordt uitgegaan van de bouw van 270 woningen, verdeeld over diverse typen en prijsklassen.

Ook nu lieten de fracties in de commissie duidelijk merken blij te zijn met de planontwikkeling in dit gebied. Dat neemt echter niet weg dat er op sommige onderdelen zorgen werden uitgesproken over de stedenbouwkundige invulling. Er waren opmerkingen over de geplande hoogbouw, al is die in het meest recente plan al van twaalf naar zeven woonlagen gegaan.

Ten aanzien van het parkeren zijn in het plangebied de gebruikelijke parkeernormen naar beneden bijgesteld. Als eerste spreker sprak Henk van der Smit (SGP) zijn zorgen daarover uit. Op zich was hij positief over de innovatieve kijk op parkeren, maar hij was bang voor het ‘waterbedeffect’ in de aangrenzende wijken. Hij knoopte aan zijn inbreng meteen de suggestie vast om meer parkeergelegenheid te creëren in de nabijheid van het station. Zijn opmerking over het parkeren werd door de meerderheid van de commissie gedeeld. Kees Willem van Os (fractie van Os) noemde de parkeeroplossingen zelfs een vorm van struisvogelpolitiek. Hij voorzag grote conflicten in de buurt en vreesde dat de kosten om dat op te lossen voor rekening van de gemeente zouden komen. Naar aanleiding van de opmerkingen over het parkeren wees wethouder Dirk-Jan Knol erop dat er twee parkeervoorzieningen komen nabij de N11 en de Dronenweg, die respectievelijk 33 en 55 parkeerplaatsen omvatten. Hij verklaarde zich bereid naar oplossingen bij het station te kijken, maar was van mening dat dat niet aan het nu voorliggende plan kon worden gekoppeld.

Sociale woningbouw
Namens de PvdA was ook Jan Bouwens blij dat de Dronenhoek werd aangepakt, maar hij gaf aan dat hij een aantal stedenbouwkundige aspecten, zoals de plaats van de hoogbouw, graag anders had gezien. In zijn beantwoording stelde wethouder Dirk-Jan Knol dat de plaats van de hoogbouw te maken had met de geluids- en fijnstofproblematiek. Bouwens was ook kritisch op het percentage van 13,5 procent sociale huur en 9,5 procent sociale koop. Dit percentage is niet in overeenstemming met de woonvisie - en dus vond hij het te laag. De wethouder zei dat het financieel onmogelijk was om te voldoen aan de normen voor sociale bouw uit de woonvisie door de hoge kosten die de sanering van de bouwlocatie met zich meebrengt.

Jan van Rooijen (CDA) kon zich goed in de plannen vinden, maar vroeg extra aandacht voor de herinrichting van de Oud Bodegraafseweg. Deze weg loopt dwars door het plangebied. Hij vormt enerzijds de entree naar Bodegraven en anderzijds de toegang tot het landelijk gebied en het buurtschap Tempel. Zijn zorgen werden breed gedeeld. De aankleding van de weg, die de 30 km-status krijgt, en de fietsveiligheid werden onder aandacht van het college gebracht. Wethouder Dirk-Jan Knol onderkende het belang van de weg, die in zijn ogen een laan-achtig karakter moet krijgen, maar hield de commissieleden voor dat de uitwerking van de plannen nog moest plaats vinden. Naar aanleiding van vragen over de huurprijzen zegde hij toe daarover afspraken te willen maken, maar dat de prijs voor de vrijesectorhuurwoningen daar buiten valt.

De verwachting is dat het plan in de raad van vanavond zeker de eindstreep haalt, maar dat de discussie op sommige onderdelen nog wel wordt voortgezet.

Franckenlocatie Nieuwerbrug
Er was minder tijd nodig voor het bestemmingsplan Franckenlocatie in Nieuwerbrug. Op het terrein van het voormalige smederij/metaalbedrijf wordt een bescheiden bouwplan ontwikkeld met vijf rijtjeswoningen aan de Korte Waarder en twee levensloopbestendige woningen aan de Hoge Rijndijk. Alle fracties waren blij met de invulling, al vond Jan Bouwens (PvdA) de woningen wel wat smal en daardoor beperkt qua woonoppervlakte. Aan dit punt is niet veel meer te doen, behalve het benutten van de mogelijkheid om aan de achterzijde wat uit te bouwen. Henk van der Smit (SGP) had enig bezwaar tegen de regels die werden gesteld aan de verharding van de tuinen. Wethouder Kees Oskam zegde toe om op dit punt te kijken naar alternatieven.

Wethouder Jan Leendert van den Heuvel wist nog te melden dat er veel belangstelling was voor de woningen vanuit de gemeente en de regio. Voor de ontwikkelkosten is bovendien waarschijnlijk een subsidie van 30.000 euro te verwachten uit de ontwikkelingsgelden voor de Oude Rijn-zone. De commissieleden konden dat wel waarderen en besloten het bestemmingsplan in de raad als hamerstuk te behandelen.

Tekst: Bert Verver

Advertentie

Categorieën