Foto: Roel Breure
Sport

Reeuwijker (23) werkt mee aan bijzondere waterstof-racewagen zonder uitstoot

  Sport

Een team van Delftse studenten heeft dinsdag hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. De Reeuwijkse Werner Kastelein (23) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.

Duurzaam racen
Daar draait het uiteindelijk om, zegt Kastelein: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt de Reeuwijker: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”

Reeuwijkse bijdrage
De student Molecular Science and Technology is enthousiast over de onthulling: “Het is ontzettend gaaf om in zo’n uniek project mee te draaien, iedereen is echt gemotiveerd om er wat moois van te maken.” Zelf is Kastelein verantwoordelijk voor de organisatie rondom de onthulling: “We gaan naar een hele hoop evenementen om onze auto’s te presenteren. Die evenementen, maar natuurlijk ook tests en races zijn behoorlijke logistieke operaties, waarin alles tot in de puntjes uitgedacht moet zijn.”

Enorme uitdaging
De volgende stap voor het team van de Reeuwijker is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Kastelein: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met zijn allen de schouders eronder zet is fantastisch.”

Meer berichten