Martijn Bos.
Martijn Bos. Foto: Jacq Roos FOTOGRAFIE

BOSKA zorgt voor een feest op tafel

Zakelijk WOW!

BODEGRAVEN - BOSKA dankt haar bekendheid aan de kaasschaaf. Met zijn Food Tools wil het Bodegraafse familiebedrijf zorgen voor een feestje op tafel. Niet alleen met kaas, maar ook met pizza, chocolade, vlees en vega. “Wij willen het mooiste Food Tools merk van Nederland worden, nee van de wereld.”

“Als je ons product uitpakt, dan word je daar blij van. Wij verkopen een feestje op tafel. Dat vind ik supergaaf. Onze klanten moeten dat ook zo beleven met beeld, geluid en geur. Een BOSKA product is het perfecte cadeau om jezelf of een ander mee te verwennen.” Eigenaar Martijn Bos straalt als hij het BOSKA-concept voorschotelt. “Mensen kennen ons van de kaasschaaf, maar we hebben 236 producten,” gebaart de 44-jarige ondernemer in de richting van de schappen in zijn studio’s aan de Spanjeweg 8 in Bodegraven. Alles voor kaas: snijden, schaven, raspen, grillen of smelten. Dat assortiment breidde Bos de laatste jaren uit met gespecialiseerd gereedschap voor pizza, chocolade, vlees en vega.

Al 125 jaar
Eerst even terug naar de tijd waarin het allemaal begon. Naar 1896. Overgrootvader Willem Bos startte toen in de Kerkstraat een smederij. De grondlegger van het huidige bedrijf voorzag boeren in de omgeving van kaasgereedschap. “Kijk,” wijst Bos op een billboard dat de golvende tijdlijn van opeenvolgende generaties laat zien, “hier nam ik het bedrijf van mijn vader over,” terwijl zijn vinger rust bij 2002. “Met mijn vader heb ik geluk gehad. Hij heeft mij altijd gesupport en nooit in de weg gelopen. Hij is nu 81 jaar en komt nog iedere week op vrijdagmiddag een bitterbal eten,” glundert Bos.

Op 7 september bestaat BOSKA precies 125 jaar. Gaat Bos die bijzondere mijlpaal nog markeren? “Dat vieren we intern met een mooi feest. Extern werken we nog aan een plan. We zijn met iets bijzonders bezig, maar daar kan ik nog niets over loslaten. Zodra het rond is, volgt er zeker nader bericht,” houdt Bos het spannend.

Omslag
De coronacrisis hakte er ook voor BOSKA flink in. De omzet viel ver terug. Dat betekende voor Bos persoonlijk ook een hele omslag. Vóór de pandemie prees hij zijn schaven en andere Food Tools aan op beurzen en evenementen over de hele wereld. “Ik zat wel 35 tot 40 keer per jaar in het vliegtuig,” calculeert Bos. Toch had BOSKA al voordat Covid-19 de economie ontwrichtte, de eerste stappen gezet naar een transitie van retail naar e-tail. Dus meer online verkoop. “Corona heeft dat proces wel versneld,” bevestigt Bos. Naast Nederland zet BOSKA haar Food Tools vooral af in België, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

B-Corp

Geen wereldreizen meer dus om de Cheesewares (een zelf bedacht woord) te promoten. Hoe vult Bos eigenlijk nu die ‘vrijgevallen’ uren in? “We hebben een eigen afdeling industrieel ontwerp. Daar schuif ik een paar keer per week bij aan. Dat vind ik zo gaaf. Wat we daar doen? Bijvoorbeeld nadenken over wat voor materiaal je gebruikt. We zijn bezig met een strategie om CO2-neutraal te worden.” BOSKA wil een zogenaamde B-Corp worden, een keurmerk voor ondernemers die naast winst ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Wie voor zo’n keurmerk in aanmerking wil komen, moet aan strenge eisen voldoen. Hoe denkt BOSKA dat voor elkaar te krijgen? “Door slimme innovaties en duidelijke criteria waarbinnen we werken,” antwoordt Bos, “zonder de ambities voor de komende jaren uit het oog te verliezen. Wij willen het mooiste Food Tools merk van Nederland worden, nee van de wereld. In elk huishouden een product van BOSKA waar we een levenslange garantie op geven.”

Tekst: Ad van den Herik

Advertentie

Categorieën