Foto:
WOW!

‘Corona heeft de chocolade-post een “booster” gegeven’

  Zakelijk

Patissiers Femke en Sander wilden beiden van jongs af aan al banketbakker worden. Nu hebben ze een eigen patisserie op de Jan Tinbergenstraat 27c op bedrijventerrein Zoutman in Reeuwijk. Niet direct waar je een patisserie verwacht, maar dat mag je niet tegenhouden. Femke: “Kom gewoon langs. Het meeste gaat op bestelling, maar we hebben hier ook altijd lekkers staan!”

Femke en Sander vonden elkaar tijdens de banketbakkersopleiding. Ze werkten bij dezelfde patisserie in Amersfoort en tijdens het carpoolen sloeg de vonk over. “Dan leer je elkaar wel kennen,” knipoogt Femke.

Klassieke kwaliteit
Na de studie begonnen ze samen voor zichzelf. Ze kochten een huis in Hekendorp, waar ze de garage inrichtten als patisserie. In 2008 werd het bedrijf te groot en verhuisden ze naar Reeuwijk. “Ik wilde op de middelbare school al voor mezelf beginnen,” vertelt Femke. “Ik was altijd aan het bakken en decoreren.” Sander zat er precies zo in. “Ik heb van huis uit een waardering voor ambachtelijke werk meegekregen. En ik wilde zelf nieuwe ideeën verzinnen, voor een eigen bedrijf.”

Niet alleen de wensen, ook de bakstijl van de twee sloot op elkaar aan: veel klassieke recepten, zonder bakmixen of toegevoegde aroma’s. Femke: “Het moet echt lekker zijn én er aantrekkelijk uitzien.” “Strak en toch speels,” typeert Sander. “We staan voor kwaliteit.” “Zeker weten,” zegt Femke.

Femke’s appeltaart
De patissiers blinken uit in de producten die ze op maat maken, bijvoorbeeld als bedrijfsgeschenken of exclusief gebak voor de horeca. Femke: “We maken bijvoorbeeld al 10 jaar bijzondere kerstpakketten voor een klant. We hebben melkbussen gevuld, een minipallet gemaakt… De laatste keer wilden we iets met een mediterraans thema. Het werd een olijfboom omringd door bijpassende producten en een receptje voor tapenade.”

Andere keren komen horecabedrijven met een verzoek voor een eigen gebak of taart. “Nadat we een prijs hadden gewonnen met onze Groene Hart appeltaart, kregen we de vraag of we net zoiets voor een restaurant konden maken, maar dan net even anders, zodat die zowel kon worden afgebakken als ‘on the counter’ kon worden verkocht,” vertelt Sander. “Dat werd ‘Femke’s appeltaart’. En de smaak verkoopt hem!”

In het begin ging dat om twintig taarten per twee weken, maar inmiddels gaan er 200 per week de deur uit en is de taart van Rotterdam tot Alkmaar te krijgen. Waarom die ‘Femke’s appeltaart’ heet? “We hebben ‘Sanders appeltaart’ geprobeerd, maar dan wil niemand het!” lacht Femke. “Haha, nee hoor, we hadden zelf een neutrale naam bedacht, maar de klant wilde een ambachtelijke, Hollandse naam. Toen we daarna steeds meer belletjes kregen voor ‘Femke’s appeltaart’, konden we niet meer terug.”

Zoete post
De coronaperiode heeft voor flink wat opschudding gezorgd in de patisserie. Workshops, horeca en feesttaarten vormden hiervoor de grootste inkomstenbron. Afgelopen jaar heeft een andere tak van het bedrijf zich echter ontwikkeld: de patisserie per post. “Dat heeft door corona echt een ‘booster’ gekregen,” lacht Femke. Sander vult haar aan: “We begonnen met chocoladepost voor personeel of als verjaardagsgeschenk, nu sturen we ook brownies, bonbons, speculaasbrokken waardering en zelfs een borrelplankje met worstjes en kaasjes van marsepein en chocolade.”

De patissiers moeten toegeven dat ze harder hun best moeten doen om klanten te vinden, maar de enthousiaste reacties van mensen die de post of een taart ontvangen maken veel goed. Femke: “Zo hadden we laatst een jongetje van 3 jaar dat graag een bowlingtaart wilde. Wat een blij gezichtje toen hij de deksel van de doos omhoog tilde!” Sander glimlacht. “Dat zijn de mooie momenten. Daar doe je het voor!”

Key Tengeler
Meer berichten