Afbeelding
Foto: Liene Jouwsma

OPBR wil iets toevoegen aan lokaal ondernemerslandschap

Algemeen

Bodegraven-Reeuwijk - Het Ondernemersplatform Bodegraven-Reeuwijk, kortweg OPBR, bestaat al een poosje. De bestuurders, allen ondernemer en lokaal betrokken, willen met het platform een plek bieden waar álle in Bodegraven-Reeuwijk gevestigde ondernemers gehoord worden.

"Ondernemersverenigingen zijn er genoeg in onze gemeente, het OPBR gaat niet de zoveelste in de rij worden." Aan het woord is Johan de Haas, de secretaris van OPBR. De Haas heeft een missie. "Ik wil ondernemers goed informeren. Er wordt veel gepraat en vergaderd en toch kom ik altijd nog slecht geïnformeerde ondernemers tegen. Of verkeerd geïnformeerd. Ook zie ik zaken georganiseerd worden op een manier waarvan je je van tevoren al kunt afvragen of dat effect sorteert. Met OPBR gaan we echt niet alles in één keer opeens beter doen. Maar we hebben wel de ambitie om met het OPBR verschil te maken."

Verhelderen en verenigen

De slogan van het ondernemersplatform is 'OPBR verheldert en verenigt'. Die twee zaken zijn met elkaar verbonden. De Haas: "Waar informatie duidelijk en helder is, weet je waar je aan toe bent. Je kunt het niet eens zijn met iemands standpunt, maar het begint met te weten wat de standpunten zijn. Pas als dat bekend is, kan daarover een goede discussie worden gevoerd."

Voorzitter Nico van der Does valt De Haas bij. "Het gaat ons er niet om dat iedereen het met elkaar eens wordt. Dat is niet wat OPBR bedoelt met 'verheldert en verenigt'. Het verenigen is een logisch gevolg van helderheid krijgen. Waar je met elkaar in gesprek bent, zul je ontdekken dat er vaak meer overeenkomsten zijn dan verschillen."

Maatregelen met impact

Een van de overeenkomsten die OPBR schetst, is dat alle bedrijven in een bepaalde mate te maken krijgen met strengere milieumaatregelen. De bestuurders zijn unaniem in hun mening dat dit geen ver-van-je-bed-show is. De Haas: "Het Europese klimaatverdrag krijgt impact op je bedrijf, hoe groot of klein het ook is. Het grijpt in op bereikbaarheid, op energievoorziening, op afval. Zeker pandeigenaren gaan merken dat er een transformatie naar een duurzame samenleving plaatsvindt. Wij willen hen informeren over de overheidsmaatregelen die mogelijk volgen naar aanleiding van dit verdrag. Je krijgt te maken met wettelijke verplichtingen die kosten met zich meebrengen. Ik ben ervan overtuigd dat je met een gezamenlijke aanpak invloed kunt uitoefenen op de beleidmakers om in die transitie rekening te blijven houden met de belangen van ondernemers en pandeigenaren."

Ondernemersmagazine

Ondertussen scrollt Van der Does door de eerste nieuwsbrief die het OPBR uitgebracht heeft. "Ons Quartaal Magazine! Vier maal per jaar gaan wij ondernemers informeren via ons online magazine. De eerste uitgave hebben we ook in print uitgegeven. Een kostbare operatie, maar wij hopen dat de geadresseerden zich aanmelden met hun e-mailadres zodat wij hen in het vervolg de online versie kunnen toesturen."

Het Quartaal Magazine gaat in op onderwerpen die bij ondernemers spelen. In het eerste magazine wordt de stand van zaken gegeven over de Bodegravenboog, Ons Fonds en het glasvezelproject. Ook wordt gecheckt hoe hoog de ondernemerslasten in gemeente Bodegraven-Reeuwijk zijn. De secretaris geeft met zijn toelichting de missie van het OPBR nog eens helder weer: "Het is een eerste uitgave waar we blij mee zijn als starteditie. De lat gaat echter bij elke editie omhoog. Want het Quartaal Magazine moet, net als alle andere acties van het OPBR, écht iets gaan toevoegen aan het lokale ondernemerslandschap. We willen zaken helder maken en schuwen daarbij, als het nodig is, de confrontatie niet."

Wie meer over het OPBR wil weten, kan hiervoor terecht op hun website, opbr.nl. Daar valt ook het online Quartaal Magazine te lezen.

Advertentie

Categorieën