Afbeelding

Ard Geelkerken en Enno Kramer zijn klaar voor WK Flying Dutchman

Algemeen

Zeilen

Reeuwijk - "Bij het wereldkampioenschap Flying Dutchman zeilen moeten we in de top tien kunnen eindigen," voorspelt Ard Geelkerken. "Als we in de top vijf komen doen we het goed en bij een plek op het podium op 28 juli doen we het uitstekend."

Als bemanningslid vormt de zeiler uit Reeuwijk (41) een ijzersterk duo met stuurman Enno Kramer (56). Vanaf 2000 varen zij samen en vanaf 2011 zijn zij in Nederland onverslaanbaar. "We kennen elkaar door en door," vertelt Alphenaar Kramer. "Wanneer we tijdens een race moeten overleggen, dan begrijpen we elkaar snel." De wisselwerking tussen beide zeilers draagt bij aan de resultaten, maar dat geldt ook voor de snelle boot waarover zij beschikken. Geelkerken: "We hebben een voorkeur voor windkracht 2 of 3 en vlak water, maar we kunnen onder alle omstandigheden snelheid maken."

Een paar weken geleden werd het duo bijna moeiteloos kampioen van Nederland, maar dat zegt weinig over hun kansen tijdens het WK, dat op het IJsselmeer bij Medemblik wordt gevaren. "Bij het NK hadden we gelegenheid om fouten te herstellen en dat zegt iets over de tegenstand," licht Geelkerken toe. In een veld van ruim 70 boten zijn er twee grote kanshebbers: de Denen Jorgen en Jacob Boisen-Moller en de Hongaren Szabolscs Majthényi en András Domokos.

Kramer aarzelt om in te gaan op de vraag of op het IJsselmeer sprake is van een thuisvoordeel: "De tegenstanders kennen het parcours ook. Toen we in 2013 wereldkampioen werden hebben we de Hongaren verslagen op het 'eigen' Ballatonmeer. Thuisvoordeel zegt me niet zo veel." De hoge klassering op de wereldranglijst is geen garantie voor een succesvol wereldkampioenschap. "Van een race kun je 90 procent plannen, de omstandigheden bepalen de resterende 10 procent. Bij de startlijn heb je te maken met ruim 70 andere boten die op kop willen komen. Het maakt een groot verschil of de anderen jou hun wil opleggen of juist andersom. Moet je veel risico nemen voor een goede klassering en blijkt dan dat je te veel risico hebt genomen en bijvoorbeeld omslaat, of neem je genoegen met een lagere klassering en blijf je heel?"

De voorbereiding op het wereldkampioenschap is niet optimaal geweest. De Denen en Hongaren zijn professionele zeilers, als amateursporters hebben Kramer en Geelkerken beiden een drukke baan. Kramer: "In de soloklasse heb ik veel in een Contendor gevaren. Je moet dan niet alleen zelf sturen, maar ook alles wat anders het bemanningslid doet. De laatste maanden hebben we wel veel samen gevaren, maar het is niet mogelijk om bijvoorbeeld te trainen op een massastart." De wedstrijden in Nederland zijn de beste trainingen. "Dan kun je het nodige uitproberen en leermomenten op doen," is de ervaring van Geelkerken.

Voor het WK worden op 23 juli twee kwalificatie­races gevaren. Op 24 en 25 juli volgen opnieuw twee races. De 26e is een rustdag of een inhaaldag wanneer op de voorgaande dagen te weinig kon worden gevaren. De drie finale­races zijn op 27 en 28 juli.

Tekst: Rijk Huisman

Afbeelding

Advertentie

Categorieën